KAPARNA, KLUBB I KRIS
'Myteriet" ombord har fortsatt att det tidigare så stolta i kaparskeppet i manöverodugligt skick. För närvarande står det hårt på grund och med sådan häftig slagsida att man befarar totalhaveri. Befälhavaren har lämnat det  katastrofhotade skeppet. En kriskapten kall nu försöka föra den underbemannade och bräckliga farkosten i hamn. men många blindskär återstår.

Ungefär så kan situationen i Göteborgs Motorsportklubb och dess speedwaylag Kaparna beskrivas. Det har onekligen stormat om kaparskutan sedan Jan Andersson aviserade sitt avhopp till Njudungarna i Vetlanda. Ett avhopp som följdes av rena massflykten från laget. Man kan i sammanhanget tala om Kaparnas upplösning, söndring och fall.

Frågan är om GMK kan ställa upp med ett elitspeedwaylag på Ullevi till våren. Hela laget är på papperet utraderat. Förutom Jannes övergång ämnar Pierre Brannefors gå till Indianerna i Kumla, Anders Kling går tillbaks till moderklubben Dackarna, Christer Johansson har skrivit på för Tuna Rebels i Eskilstuna och Jans bror Björn har slutat köra speedway. Ytterligare två man har varslat om flyttning. Tre medelmåttiga förare återstår av Kaparna som förra året var svenska lagmästare.

I detta kritiska läge har GMK-styrelsen satt prislappar på förarna. Det kommer att kosta mycket pengar att lösa Janne och Pierre, som liksom ett par andra i laget hotas av 1-årskarens om inte GMK får den summa de begär av förarnas nya klubbar.

— Det här är ju inte klokt, säger Janne Andersson. Jag har aldrig haft någon överenskommelse med GMK om övergångspengar. Jag har papper på att jag utan hinder, när som helst har friheten att byta klubb/lag, utan några anspråk på pengar.

HOPPAR AV

Innan det blåste upp till storm passade styltelsens ordförande och tillika klubbens tävlingsledare, Hans Müllerström, på att lämna den sjunkande skutan. Han fick sällskap av v ordf. Anders Nyberg, sekreteraren Ing-Britt Harjo, Rune Friberg och kassören Michael Relfson. Den sistnämnde har dock lovat stanna kvar tills räkenskaperna för året är i ordning.

Det var sättet på vilket Jan Andersson gick över till Njudungarna som var orsak till allt rabalder i GMK och Kaparna, anser f d och nuvarande styrelsemedlemmar.

— Hade Janne väntat en eller två veckor med offentliggörandet av övergången hade inte den här situationen uppstått, säger Allan Dahllöf, som kallar sig själv tjänsteförrättande i GMK:s krisstyrelse.

— Vi fick ingen lugn och ro att förhandla med nya förare och sponsorer för nästa säsong, hävdar Dahllöf.

— Jag har aldrig lovat GMK att under en viss period hålla tyst med min övergång, säger Janne Andersson. Det var ju även viktigt för mitt nya lag och mig själv att förhandla med sponsorer i god tid. Dessutom tyckte jag det var lämpligt att offentliggöra lagbytet vid en av lag-SM-finalerna på min nya hemmabana i Vetlanda.

— Prislapparna på Janne och de andra är att betrakta som skadestånd. Vi är helt eniga i styrelsen om att Jannes övergång, som följdes av en rad andra, förorsakat klubben stor skada säger Dahllöf.

— Det är ingen tvekan om att klubbens goda namn och rykte satts på spel, säger f d ordföranden Hans Müllerström, som anser att diskussionen med förarna i ärendet fördes på sådan låg nivå att han inte farm någon anledning att stanna kvar som ordförande.

— Jag har varit ordförande i ex år och jobbat ihop med en, synnerligen bra och trivsam grupp i styrelsen men en fritidssysselsättning måste vara rolig och stimulerande, anser jag.

Från att GMK har haft en fredlig uppgörelse med lagkaptenen Jan Andersson och övriga förare i laget har det uppstått en spricka som kanske aldrig går att reparera. Det är så stor kris att det är frågan om speedwaysportens framtid på Ullevi. Inget är lag, ingen seriespeedway, ingen VM-final.

— Vi fem som återstår i styrelsen måste ju värna om Kaparna och speedwaysporten i Göteborg, säger Allan Dahllöf. Och eftersom förarnas handlande orsakat klubben stor skada måste vi reagera så här.

— Det här är ju rena bedrägeriet, säger Janne Andersson, Hur kan man ändra på ett skriftligt beslut om mina rättigheter till övergång till annat lag?

— Det är också bedrägligt förfarande att förhandla med förare och hålla inne med information om att jag skulle byta lag. Så var fallet med min engelske lagkamrat och Getingarnas Per Jonsson. När han av mig fick reda på att jag skulle byta klubb var han inte längre intresserad av Kaparna.

— Där har Janne fel hävdar Allan Dahllöf. Då vi förhandlade med Per Jonsson hade Janne ännu inte begärt förflyttning.

Janne Andersson är mycket uppbragt över den uppkomna situationen. Han säger:

— Det här är tydligen GMK:s tack för det jag gjort i tolv år. lag fattar i inte hur klubben kan behandla mig så här. Jag är helt inställd på att köra för Njudungarna nästa år, jag kör inte en meter för Kaparna.

Janne förstår inte GMK:s vändning i ärendet, eftersom han själv alltid varit lojal mot klubben.

De överkryssade förare i övre raden som skrivit på övergångspapper för andra klubbar är från vänster Anders Kling (Dackarna), Jan Andersson (Njudungarna), Kenneth Selmosson (Lejonen), Björn Holmström (Lejonen), Christer Johansson (Tuna Rebels), och Pierre Brannefors (Indianerna). Björn Andersson, knästående slutar. Kvar blir Gert Gillholm (mellan Kling och Janne) och Kari Virta (knästående till vänster om lagledaren Uno Olsson.

Artikeln var skriven av Göran Norlén och införd i ???    ?????

Nedanstående artikel var införd i Arbetet fredag 15/11 1985 - Författare Håkan Hermansson

Kaparna börjar om - med ny styrelse?

GÖTEBORG: Tänk er Blåvitt lira i div 10 B nästa år. Så är fallet med GMK Kaparna. Laget börjar om i lägsta serien, div 2 Södra, 1986.

IFK Göteborg tog hand om SM-guldet 1984. Det gjorde Kaparna också (lag-SM, par-SM och individuella SM). Där slutar jämförelserna mellan de två göteborgsklubbarna.

Efter det att nyckelförarna Jan Andersson och Pierre Brannefors - båda landslagsmän - förklarat att det är slutåkt i klubben har styrelsen tagit beslutet att börja om från början.

Inte konstigt, nästan hela laget försvinner till nästa sä-song.

■ Pierre Brannefors försvinner till Indianerna, Kumla.

■ Anders Kling flyttar hem till Målilla och Dackarna.

■ Christer Johansson återgår till sitt hemrevir och kom-mer att tävla för Tuna Rebels i Eskilstuna.

■ Kari Virta ska köra för Örnarna i Mariestad.

■ Björn Johansson lägger av men blir lagledare i Kaparna nästa år.

Med de spelarförlusterna kan vi inte göra något annat än att ta steget ner i lägsta serien, sa ordföranden Hans Müllerström igår på en presskonferens.

Inga ettårsfall

Som ett siste desperat försök hotade Kaparnas styrelse med att begära övergångssummor från förarnas kommande klubbar, annars skulle killarna bli ettårsfall. Igår meddelade dock Müllerström att så inte blir fallet.

Varför lämnar då förarna klubben med samma intensitet som någon som försöker komma undan en särdeles härsken bisvärm?

Det finns två tungt vägande skäl.

■ Förarna är missnöjda med styrelsens arbete.

■ Kaparna har ingen egen speedwaybana och därmed ingen ungdomsverksamhet.

"Styrelsen har varit omöjlig att samarbete med och är enligt min mening inte kapabel att leda ett lag i Elitserien", meddelade Pierre Brannefors till Arbetet torsdagen 3 okto-ber 1985.

Igår deklarerade stjärnföraren Janne Andersson:

"I Njudungarna kan jag hjälpa till med ungdomsarbetet. Det är en av anledningarna till att jag byter klubb."

Hoppas Andersson hinner med den detaljen mellan sina tävlingsresor till sin engelska proffsklubb nästa år.

Detta finns kvar

Kvar i klubben finns nu en styrelse, en ekonomi som inte är i ordning och fem förare. De heter Kenneth Selmosson, Björn Holmström, Gert Gillholm, Mats Andersson och Freddie Winberg.

Det fordras fem förare i div 2. Således har föreningen ett tämligen tunt material.

"Vi hoppas kunna få två förare från Örnarna i byte för Virta", menade Müllerström.

Förhoppningsvis kom klubbarna överens sent igår kväll. Det brådskar lite grand. Idag är det nämligen dagen D i speedway.

Å andra sidan, om Kaparna inte får några nyförvärv och någon blir skadad och klubben därmed blir utesluten så kan inte föreningen flyttes ner en A-serie.

Div 2 Södra är allra längst ner i mörkaste kolkällaren.

Nya motståndarna

Sålunda heter motståndarna nästa säsong Gnistorna, Korparna. Pilarna, Brassarna och Skepparna.

Vad händer nu i Kaparna? Tja, en styrelse som suttit i en sådan här smet borde ju givetvis omorganiseras. Nytt fräscht, idérikt folk med motorbakgrund behöver slussas in. Om målsättningen är att ta sig tillbaka till speedway-toppen, alltså.

Sedan måste en speedwaybana skaffas. Klubben har försökt i 20 år - bara det borde ju diska den sittande styrelsen - utan att lyckas.

Fy skäms

Givetvis ska Göteborgs kommun ha en stor skopa ovett för att vara så fruktansvärt improduktiv med att skaka fram en tomt för en speedwaybana. Var i landet motarbetes speedwayklubbar lika framgångsrikt som här?

För misslyckandet med en egen bana kan väl inte bara bero på Kaparnas styrelse?

Vi vågar säga att det finns motorintresserad ungdom i den här staden. Tyvärr är de killarna och tjejerna diskvalificerade redan innan de hinner sätta sig på en speed-waycykel - det finns ju ingen riktig bana.

Förmodligen är Kaparnas djupdykning ner i seriesystemet bra på sikt. Nu måste här nämligen hända saker.

FOTNOT: Kaparnas plats i Elitserien tas av - inget lag alls. Nästa säsong kör endast sju föreningar i vår högsta serie.