Eric Jacobsson - en legendarisk lagledare och mycket mer i Kaparna

Från Ventilen nr 2 2001 - av Roine Lundström

En kall lördag i januari hade jag förmånen att få träffa en av de första Kaparlagledarna, Eric Jacobsson, i hans t hem på Hovenäset utanför Kungshamn. Det blev en för mig mycket minnesrik dag då den snart 83-årige Eric besatt många bestämda åsikter och ett fantastiskt minne.

Förhistorien

Eric började sin bana inom motorsporten 1943 i MAG, Motor Cykel Amatörerna i Göteborg. Efter 2:a världskrigets slut var det GMK som kom igång först. Till Sävedalen vallfärdade folk vilket gjode att GMK's ekonomi var, inte fantastisk men i alla fall hygglig. MAG började köra backtävlingar med MC i Furuskogsbacken och motocross på Kviberg 1947. Efter några år flyttade MAG backverksamheten till Öjersjöbacken.

Bildandet av GEMA

GMK planerade att ställa upp med ett lag i den nya Speedwayserien 1949, och kontaktade då MAG och GMF, Göteborgs Motor Förening. Även en del andra klubbar fanns med i bilden. MAG hade många aktiva förare något som GMK behövde. Efter en del förhandlande beslöt de tre klubbarna att bilda en allians. Namnet blev Göteborgs Motorallians och förkortades GEMA. Alliansen anmälde laget GEMA till speedwayserien. I laget ingick sådana legendarer som Ragge Friberg och Sven-Erik "Kalle Skåning" Robertsson. I kulisserna fanns Eric med hela tiden men det var inte förrän under 1951 som han kom att ingå i arrangörsstaben.

Eric - Lagledaren

1952 blev Eric lagledare för A-laget. Laget hade precis lyckats ta sig upp i Allsvenska speedwayserien. Precis innan säsongsstarten blev Sävedalsbanan underkänd vid en besiktning av Svemo. Då tvingades man bygga ett träplank runt banan för publikens och förarnas säkerhet. Eric som på den tiden basade över en trävarufirma fick uppdraget att leverera virket plus att han fick "äran" att tillsammans med både förare och funktionärer vara med och sätta upp det hela.

Under Erics år som lagledare etablerade Kaparna sig i speedwayeliten. Redan första året i Allsvenskan slutade laget i på sjätte plats. För varje år gick det bättre och bättre. 1955 var laget med och slogs i toppen. Till slut blev man tvåa efter seriesuveränerna Monarkerna.

Hösten -55 lockades Eric att flytta upp t till Norrland för ett VD-jobb på en husfirma och lämnade därför över lagledarjobbet till Gunnar Brannefors. Flytten innebar några års avbrott i speedwayengagemanget. Redan några år senare dök dock Eric upp i Göteborg igen.

Stortävlingarna

Eric var en av personerna som låg bakom att många storarrangemang kom att lokaliseras till Göteborg. Det första var SM-finalen 1959 på Ullevi där han var depåchef.

Det muttrades mycket bland svenskt speedwayfolk i slutet på 50-talet och början av 60-talet om att VM-finalen borde flyttas ifrån Wembley eftersom svenskarna nu hade börjat ta för sig internationellt. Bland annat hade Ove Fundin blivit världsmästare -56 och -60 däremellan hade han tagit silver tre år i rad.

Efter mycket motstånd släppte engelsmännen ifrån sig VM-finalen. Eric och resten av GMK jobbade mycket hårt för att få en riktig VM-final till Göteborg. 1960 fick man äran att arrangera den första VM-finalen i lag. Trots ihärdigt arbete hamnade den individuella finalen 1961 i Malmö. En stor bidragande orsak var att Svemo inte trodde att GMK skulle klara av ett sådant storarrangemang.

Eric och resten av GMK lät sig dock inte nedslås utan jobbade oförtrutet vidare för att få VM till den nästan nybyggda Ullevi. Eric ingick i organisationskommittén både för SM-finalen 1962 och Europafinalen 1963.

Arrangemanget 1963 blev så lyckat att till och med Svemo ändrade sin uppfattning om GMK:s kapacitet och kompetens. Efter mycket hårt arbete kunde å äntligen den första VM-finalen i Göteborg köras. Då hade Eric avancerat till ceremonimästare (!).

Nu började även karriären som domare att ta fart ordentligt. En av de första stortävlingar som Eric dömde var Cupfinalen i Borås 1964. Under stora delar av 60- och 70-talen var Eric en mycket ofta anlitad speedwaydomare. Därutöver var han också mycket aktiv i Svemo och i Västra Förbundet,

Vid i stort sett varenda stort arrangemang på Ullevi har Eric haft någon uppgift, ceremonichef, domare, tävlingsledare m.m.

Efter GMK

Under 80- och 90-talen har Eric varit djupt engagerad i Sotenäs MK den lokala motocrossklubben i Kungshamn. Där har det stora arrangemanget varit i Skeppet Cup ,en årligen återkommande tävling.

Som avslutning på mitt besök berättar Eric att han har besökt Arendalsbanan en gång, men då var det ingen match lär. Men under 2001 tänker han ta sig de 13 milen från Kungshamn ner till Arendalsbanan och Göteborg för att se någon av Kaparnas hemmamatcher,

'För mig var detta en av de roligaste dagarna på länge. En heldag med god mat och många gamla roliga speedwayhistorier. Kan det bli bättre?

Ett varmt tack Eric för allting.

Roine Lundström