Speedway på världsnivå kräver oändligt mycket mer än att bara köra
Från Ventilen nr 10 2000
När tävlingen är slut börjar slitet
Efter en speedwaymatch kan publiken i lugn och ro ta sig hem eller stanna kvar en stund på arenan för en stunds eftersnack. För förarna på den yppersta elitnivån börjar då i stället förberedelserna inför nästa tävling. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
För många av förarna gäller att man redan nästa dag kan ha har en tävling långt bort och då kanske i ett annat land. Som alltid gäller det att vara framme i tid, vara väl mentalt förberedd och ha materialet. i fullgott skick. Överallt förväntas det att man skall ta så många poäng som möjligt. Dessutom är poängen viktiga för föraren inte minst ur ekonomisk synpunkt. Detta kräver åtskilliga insatser som publiken oftast inte kan föreställa sig eller ens ha en aning om. För att i någon mån belysa villkoren och tillvaron för en speedwayförare under säsongen har Ventilen alt ut två veckor ur Peter Karlssons almanacka. Med dessa noteringar som grund har vi sedan försökt att beskriva den verklighet som dessa döljer. |
Peter på "hemmabanan" i Mariestad 2007 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Verkligheten bakom almanacksbladet |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
Organisation, planering och
framförhållning absoluta förutsättningar
Framgångar på speedwaybanan kräver en pålitlig organisation 1 och framsynt planering. Allt måste klaffa inte minst alla långa transporter till och från de olika arenorna.
Svenska teamet Det svenska teamet består av Henrik Aronsson som är mekaniker, Johan Karlsson som sköter om cyklarna på hemmaplan, en buss och tre cyklar. Vid GP och andra viktigare tävlingar utökas teamet med Henriks bror Tomas, som då är biträdande mekaniker och chaufför. Henrik ansvarar dessutom för bussens skötsel och att den kommer fram i rätt tid vid tävlingar i Sverige och på det europeiska fastlandet. Teamet är organiserat så att Peter vid de få tillfällen han under säsongen är hemma i Gullspång skall få tillfälle att vara tillsammans och umgås med sin familj. Engelska teamet Det engelska teamet består av Graham Jones som är mekaniker, en buss och två cyklar. Graham är den som vanligtvis hämtar upp och lämnar Peter vid flyget. Dessutom sköter han om och servar bussen. Vid de tillfällen Peter stannar i England mellan två tävlingar är det han och Graham som tillsammans fixar cyklarna. Basen i England för Peter och Graham är Wolverhampton, där Peter också bor under säsongen. Motorer Motorer i bästa trim är en absolut lödvändighet. Renovering och trimning av motorer sköts av Janne Andersson och Peter planerar detta tillsammans med sin svarta bok. Under årets säsong har Peter haft
sex motorer, alla med sitt eget nummer och med sin speciella inställning för
att passa olika banor. Peter bokför noggrant i svarta boken användningen av
varje motor och planerar vilka motorer som skall användas vid kommande
tävlingar och vid vilka tidpunkter motorer skall lämnas till Janne för
renovering. Sedan gäller det att resor mellan tävlingsplatserna skall klaffa
med transporter av motorer till och från Janne. "Det är inga problem det
sköter jag själv om med hjälp av svarta boken" säger Peter.
foto: Cris Condor Resor Resor till tävlingar i England kan oftast planeras. Värre är det med tävlingar i Polen. Där gäller som regel mycket korta varsel. Oftast finns det inget annat alternativ än att flyga. När det gäller platsbokning har Peter god hjälp av SAS i England som ser till att han kan hämta sina biljetter på aktuell flygplats. När det gäller färjor till och från Polen så ordnas detta av Scanline mellan Trelleborg och Sassnitz. Telefonsamtal för att boka resor ingår regelmässigt varje dag. Hektisk tillvaro Det är mycket som skall fungera för ramgång på speedwaybanan, långt mycket mer än vad de flesta känner till. Försenade avgångar, bilköer och andra hinder gör inte det hela lättare. Dessutom skall hela verksamheten gå ihop ekonomiskt! |