Speedway på världsnivå kräver oändligt mycket mer än att bara köra

Från Ventilen nr 10 2000

När tävlingen är slut börjar slitet

Efter en speedwaymatch kan publiken i lugn och ro ta sig hem eller stanna kvar en stund på arenan för en stunds eftersnack. För förarna på den yppersta elitnivån börjar då i stället förberedelserna inför nästa tävling.

För många av förarna gäller att man redan nästa dag kan ha har en tävling långt bort och då kanske i ett annat land. Som alltid gäller det att vara framme i tid, vara väl mentalt förberedd och ha materialet. i fullgott skick. Överallt förväntas det att man skall ta så många poäng som möjligt. Dessutom är poängen viktiga för föraren inte minst ur ekonomisk synpunkt. Detta kräver åtskilliga insatser som publiken oftast inte kan föreställa sig eller ens ha en aning om.

För att i någon mån belysa villkoren och tillvaron för en speedwayförare under säsongen har Ventilen alt ut två veckor ur Peter Karlssons almanacka. Med dessa noteringar som grund har vi sedan försökt att beskriva den verklighet som dessa döljer.

Peter på "hemmabanan" i Mariestad 2007

Verkligheten bakom almanacksbladet

25 juli  
15.00 Avresa hemifrån
18.00 Till Arendalsbanan för elitseriematch mot Valsarna
21.15 Tävlingen slut
26 juli  
02.00 Hemma igen
11.00 Avresa hemifrån med bil
12.35 Flyg från Örebro till Stanford i London byte i Köpenhamn
15.00 Bil till Petersbourgh
19.00 Match i Premiere League
23.00 Bil till Wolverhampton
27juli  
03.00 Hemma i Wolverhampton. Efter nattens sömn ägnas dagen åt förberedelser inför nästa dags GP
20.00 Svenska bussen med Henrik och Tomas kommer
22.00 Avspänd samvaro på kvällen med sen mat på indisk restaurang
28 juli  
02.30 I säng
13.00 Avresa till Coventry med bil
15.00 Framme i Coventry
17.00 Träning inför GP
21.00 Avresa till Wolverhampton
24.00 I säng
29 juli  
14.00 Avresa tiU Coventry
16.00 Framme Coventry
19.00 GP-tävlingen börjar
22.30 Avresa till Wolverhampton
30 juli  
01.00 Åter i Wolverhampton
07.30 Avresa med bil till Manchester
10 .40 Med flyg från Manchester till Landvetter, byte i Köpenhamn
16.00 Familjen väntar, avresa till Tanumshede. Till Tanumshede
1 aug Semester med familjen
2 aug
15.00 Semestern slut. Avresa med bil till Göteborg
18.00 Anländer till Arendalsbanan träffar där Henrik och Tomas som kört bussen från England via Gullspång
23.00 Avresa från Göteborg efter match mot Svelux
2 aug  
02.00 Hemma i Gullspång
15.30 Kumla med bussen Kumla med bussen
17.00 Anlände till Kumla för SM-kval
19.00 Tävlingen börjar
22.30 Avresa från Kumla
23.30 Hemma i Gullspång
3 aug  
04.30 Avresa med bil till Örebro
06.45 Flyg från Örebro till Manchester via Köpenhamn
09.00 Anlände Manchester Bussfärd 60 mil till Eastboume
17.30 Anlände tiU Eastboume och lastade av
19.30 Lastade in, matchen in; matchen inställd p.g.a. regn. Bussfärd 40 mil tUl Wolverhampton.
4 aug
 
02.00 Framme i Wolverhampton
15.00 Avresa med bussen till Belle Vue för match i PL
18.00 Framme i Belle Vue
22.00 Avresa från Belle Vue till i Manchesters flygplats. Sov på SAS-hotellet
5 aug  
10.40 Avresa med flyg till Göteborg, blev där över natten
6 aug  
09.00 Flyg från Göteborg till Poznan i Polen
12.00 Med taxi till Torun
15.00 Framme i Torun för tävling Henrik väntade med bussen
18.30 Bussresa till Sassnitz
7 aug  
03.15 Färjan avgår
07.15 Färjan anländer till Trelleborg
14.00 Hemma i Gullspång
8 aug  
14.00 Avresa hemifrån
18.00 Anlände till Målilla för match mot Svelux
22.00 Avresa från Målilla
9 aug  
02.00 Hemma i Gullspång
Organisation, planering och framförhållning absoluta förutsättningar

Framgångar på speedwaybanan kräver en pålitlig organisation 1 och framsynt planering. Allt måste klaffa inte minst alla långa transporter till och från de olika arenorna.

När det gäller planering och organisation är Peter även på de områdena helt igenom proffesionell. Hans organisation består av två team, ett svenskt och ett engelskt.

Svenska teamet

Det svenska teamet består av Henrik Aronsson som är mekaniker, Johan Karlsson som sköter om cyklarna på hemmaplan, en buss och tre cyklar. Vid GP och andra viktigare tävlingar utökas teamet med Henriks bror Tomas, som då är biträdande mekaniker och chaufför. Henrik ansvarar dessutom för bussens skötsel och att den kommer fram i rätt tid vid tävlingar i Sverige och på det europeiska fastlandet. Teamet är organiserat så att Peter vid de få tillfällen han under säsongen är hemma i Gullspång skall få tillfälle att vara tillsammans och umgås med sin familj.

Engelska teamet

Det engelska teamet består av Graham Jones som är mekaniker, en buss och två cyklar. Graham är den som vanligtvis hämtar upp och lämnar Peter vid flyget. Dessutom sköter han om och servar bussen. Vid de tillfällen Peter stannar i England mellan två tävlingar är det han och Graham som tillsammans fixar cyklarna. Basen i England för Peter och Graham är Wolverhampton, där Peter också bor under säsongen.

Motorer

Motorer i bästa trim är en absolut lödvändighet. Renovering och trimning av motorer sköts av Janne Andersson och Peter planerar detta tillsammans med sin svarta bok.

Under årets säsong har Peter haft sex motorer, alla med sitt eget nummer och med sin speciella inställning för att passa olika banor. Peter bokför noggrant i svarta boken användningen av varje motor och planerar vilka motorer som skall användas vid kommande tävlingar och vid vilka tidpunkter motorer skall lämnas till Janne för renovering. Sedan gäller det att resor mellan tävlingsplatserna skall klaffa med transporter av motorer till och från Janne. "Det är inga problem det sköter jag själv om med hjälp av svarta boken" säger Peter.

foto: Cris Condor

Resor

Resor till tävlingar i England kan oftast planeras. Värre är det med tävlingar i Polen. Där gäller som regel mycket korta varsel. Oftast finns det inget annat alternativ än att flyga. När det gäller platsbokning har Peter god hjälp av SAS i England som ser till att han kan hämta sina biljetter på aktuell flygplats. När det gäller färjor till och från Polen så ordnas detta av Scanline mellan Trelleborg och Sassnitz. Telefonsamtal för att boka resor ingår regelmässigt varje dag.

Hektisk tillvaro

Det är mycket som skall fungera för ramgång på speedwaybanan, långt mycket mer än vad de flesta känner till. Försenade avgångar, bilköer och andra hinder gör inte det hela lättare. Dessutom skall hela verksamheten gå ihop ekonomiskt!