SILVER TILL KAPARNA

EFTER EN FANTASTISK SÄSONG 

Ventilen nr 6 2002

För att beskriva årets elitseriesäsong för Kaparnas del är det inga överdrifter att använda uttryck som fantastiskt, eller enastående. Ingenting kan förändra detta, inte ens om man räknar in de stora förlusterna mot Rospiggarna i elitseriens slutomgång och i slutspelsfinalen.

Kaparnas facit från årets elitserie är imponerande. Åtta vinster hemma på Arendalsbanan. Den enda förlusten kom när ett formtoppat Rospiggslag gästade Göteborg i seriens allra sista omgång.

 Bonuspoäng har laget tagit vid sju möten. Det är bara Rospiggarna och Valsarna som förmått att snuva Kaparlaget på bonuspoäng.

På bortaplan blev det vinster mot Smederna, Vargarna, Luxo Stars och örnarna. 31 elitseriepoäng efter årets 18 omgångar är något för alla Kaparvänner att vara stolta över.

Laganda jämnhet och utveckling - Kaparnas segervapen

Det resultat som Kaparlaget åstadkommit i år är imponerande inte minst mot bakgrund av att en stor del av Speedwaysveriges självutnämnda experter innan säsongsstarten hade Kaparna som nerflyttningskandidat. Vad alla dessa uppenbarligen inte hade en aning om var Kaparnas enastående laganda, förarnas jämnhet och att tre av lagets förare Kim Jansson, Bjarne Pedersen och Jarek Hampel skulle komma att utvecklas som speedwayförare under säsongen. Det var främst dessa tre faktorer som under säsongen blev kaparlagets segervapen.

Lagledarduon Christer Antonsson och Igge Pettersson har genom idogt och i målmedvetet arbete byggt upp en enastående fin anda i laget som i sin tur medfört att alla förare har känt stark motivation att i alla lägen göra sitt bästa. Under matcherna har alla stöttat varandra på ett mycket fördömligt sätt.

Belöningen för säsongens alla framgångar i form av ett SM-silver är det finaste ett Kaparlag har åstadkommit sedan 1984.

Publiksuccé och ett all-time publikrekord

Även ur publik synpunkt har säsongen varit mycket framgångsrik. Publikrekordet på Arendalsbanan slogs inte mindre än tre gånger under säsongen. Första gången var den 23 juli när matchen mot Masarna lockade 3 550 åskådare. Då slogs det tidigare nästan två år gamla rekordet med drygt 400 personer. Publikrekord nummer två kom i semifinalen mot Masarna den 16 september då 3 671 åskådare kunde räknas in på Arendalsbanan.

Den verkliga publikexplosionen kom ;n vecka senare den 23 september vid finalmatchen mot Rospiggarna. Då strömmade hela 5 940 personer till Arendalsbanan. Det imponerande rekordet är den högsta publiksiffran någonsin i historien för seriespeedway i Göteborg. Uppgiften om att ca 6.000 personer hade samlats för att beskåda nötet mellan Kaparnas föregångare i Göteborg och SMK Motala i april 1949 på Sävedalsbanan är nog inte helt tillförlitlig.

Publiken på Arendalsbanan ökade mest i hela Sverige

Håller man sig enbart till elitseriens nio matcher på Arendalsbanan så har Kaparna i år i genomsnitt samlat 2 168 i skådare per match. Det är en ökning med hela 544 personer från i fjol. Räknar man detta i procent så blir ökningen hela 33,5. Inget av de övriga elitserielagen kom upp i dessa siffror oavsett om man räknar i antal eller i procent. Årets publiksnitt placerar i år Kaparna på en sjätteplats bland elitserielagen strax efter Västervik och Indianerna men klart före Vargarna, Valsarna och Örnarna. Detta är särskilt glädjande då Kaparna under sina tidigare elitserieår alltid kämpat för att slippa hamna på publikstatistikens bottenplats

Men det mest glädjande med det ökade publikintresset är dock att det äntligen verkar som om det har gått upp för den breda Göteborgspubliken att staden har ett speedwaylag i den absoluta svensktoppen.

Avståndet till publiklag nummer fyra i Göteborg efter Blåvitt, ÖIS och Frölunda framstår inte som något oövervinnerligt under nästa säsong.

Ullevi-GP - en stor succé och en höjdpunkt

Med ett perspektiv på säsongen 2002 så går det inte att gå förbi GP-tävlingen på Ullevi som blev en stor succé, inte minst för Kaparnas del som svarade  för en del av arrangemanget.

Enligt Ullevibasen Björn Åke Carlén värderar Ullevi arrangemang på arenan utifrån tre faktorer, publikantal, publikens utbyte och de aktivas synpunkter. Publiksiffran 26 255 personer var mycket positiv och Ullevis egna undersökningar visade att den stora publiken var mer än nöjd. Det torde inte vara många som någonsin kommer att glömma Tony Rickardssons fantastiska bravad i semifinalen när han från en sistaplats, efter ett res på cykeln, körde till sig heatsegern. Även i skuggan av detta virtuosnummer så bjöds den stora publiken genomgående på bra speedway. 

Av förarna var alla nöjda med banan tom en, vilket enligt Björn Åke är ett mycket bra betyg. Kaparnas arbete med den provisoriska banan fick också godkänt även om det varit en hel del strulighet veckan innan tävlingen.

Tack alla Kapare för en härlig säsong !!