Motståndarkoll - Bajen Speedway
Historik
Bajen Speedway är det färskaste laget i Elitserien. Visserligen
har det körts speedway i Hammarbyland, exempelvis på Hammarby IP men inom
Hammarby IF har speedway som disciplin bara funnits sen 2004. Man inledde då
ett farmarsamarbete med Smederna och tog Team Bikabs plats i Allsvenskan. Team
Bikab är Smedernas andralag som då började om i ettan. Bajen hade tidigt en
uttalad målsättning att nå eliten så fort som möjligt. Debutåret tog man sig
till allsvenskt slutspel som fjärde och sista lag. Men i semifinalen mot
seriesegraren Team Dalakraft blev det förlust och ännu ett år i Allsvenskan.
Säsongen 2005 gjorde Bajen en mycket stark insats i Allsvenskan. De vann 15
matcher av 16. Den enda förlusten kom i bortamatchen mot tvåan Lejonen som
slutade 48-47. förarpoängen blev imponerande 411 pluspoäng. 2006 var laget
nykomlingar i Elitserien, mer om det nedan.
Banan
Banan heter Gubbängens IP och användes också av Getingarna. Det
är av de längre banorna i serien på 387 meter. Banrekordet innehas faktiskt av en allsvensk förare, Nicolai Klindt i Team Bikab som har tiden 65,8 från förra
året.
Laget
Bajen har i år en mycket stark trupp på pappret. Laget kommer
sannolikt bäras upp av kvartetten Nicki Pedersen, Joonas Kylmäkorpi, Scott
Nicholls och Tomasz Gapinski, den sistnämnda med snittet 4,64... Dessa backas
upp av kompetenta och rutinerade Jesper B Jensen och Adam Shield. Shields var
tidigare en av Vargarnas mer framstående förare men har haft vissa
skadebekymmer. Tyske Martin Smolinski är ny för året och har helt klart
kvaliteter. Robert Pettersson som ifjol lånades ut till Masarna lär vara
förstavalet som obligatorisk junior. Robert tog 52 poäng på 37 allsvenska heat
för Dalakraft ifjol.
Stjärnan i laget
2003 års världsmästare, en tuffing och synnerligen effektiv poängmaskin.
Nicki Pedersen är den stora stjärnan i Bajen och den förare på vilket mycket av
poängansvaret vilar. Kom inför förra säsongen från Smederna där han varit några
år. Körde förra året 15 matcher med ett heatsnitt på 2,51.
Gamla kapare i laget
Bajen har plockat två av de senaste årens toppförare i Kaparna.
Tomasz Gapinski körde tre år i Kaparna från 2004-06 och var förra året en
viktig orsak till att Kaparna gick upp igen. Joonas Kylmäkorpi kom till Kaparna
redan 1999 och körde för klubben fram till 2005 då laget åkte ur. Joonas gjorde
ett gästspel i Rospiggarna 2001 men körde samtidigt för Kaparna i den
dansk-svensk-tyska ligan som kördes detta år i ett försök att få fart på dansk
speedway. 2004 och 2005 var han lagkapten i Kaparna men efter degraderingen
gick han till Bajen där han tyvärr blivit kvar.
Senaste mötet mellan Kaparna och Bajen Speedway
Kaparna har aldrig tidigare stött på Bajen Speedway.
Mötet vi minns
Eftersom Bajen gick upp samma år som Kaparna åkte ur minns vi
inga möten med Bajen. Lagen har helt enkelt inte mötts.
Statistik
Kaparna - Bajen Speedway
Eftersom lagen aldrig tidigare har möts finns det därmed ingen
statistik att redovisa mellan lagen.
Bajens fjolårssäsong
Bajen var nykomlingar i serien men satsade oblygt direkt genom
att bland andra värva danske världsstjärnan Nicki Pedersen och Joonas
Kylmäkorpi. Från Rospiggarna värvades Jonas Davidsson men han fick det inte att
stämma och gick tillbaka till Rospiggarna under säsongen. Tomasz Gapinski
förstärkte mellan de två transferfönsterna på lån från Kaparna, men gick sedan
tillbaka för att delta i Allsvenskans slutspurt. Som så ofta för nykomlingar
blev det ingen topplacering för Bajen, som slutade 8. Men de hade ändå 10
poängs marginal till nedflyttning så hotade var de aldrig riktigt.
Om staden Stockholm
I Stockholm bor 782 885 personer (enligt SCB).
Det äldsta daterade nerskrivna med namnet Stockholm på finner
vi från juli 1252 och det i ett diplom skrivet på latin. Dock är vår kungliga
huvudstad äldre än så i den bemärkelsen att det funnits människor på samma
plats avsevärt mycket tidigare än så. På Djurgården har man funnit fem gravfält
från yngre järnåldern och det är det äldste tecken på liv som återfunnits i
staden. Namnet Stockholm kommer ifrån runt 1010 då man vid Norrström byggde en
pålspärr av just Stockar, det blev Stockholmen och sedermera Stockholm.
Stockholm fick dock vänta ett par hundra år från det att staden
först omnämns innan den kunde titulera sig Sveriges huvudstad, det första
beviset på att staden var huvudstad finner vi i offentliga dokument från 1436.
Vid kröningsfesten av Kristian II så bjöds mängder med adelsfolk från hela
riket in till staden men för att göra hela historien extremt förkortad så
beslöts efter tre dagars festande om att införa utegångsförbud och sedermera
skedde 7-10 november 1520 det som kom att kallas för Stockholms blodbad. Det
hela började dock med Kalmarunionen och de svårigheter som kom genom de olika
viljor som omgärdade densamma. På midsommarafton 1523 tågade Gustav Vasa in i
Stockholm och med det kom Stockholm att bli betydligt starkare i och med det
faktum att han införde en stark centralmakt.
Sveriges krigsframgångar gjorde att krigsherrar som varit
verksamma under såväl trettioåriga kriget samt stormaktstiden flyttade till
Stockholm och där byggde palats och de som inte ville bo i själva staden byggde
gårdar utanför. 1700-talets början var sedan inte vidare lyckosamt för varken
Sverige eller Stockholm. Sverige förlorade sin ställning som stormakt och 1710
drabbades huvudstaden av pesten. Senare under samma århundrade flyttades
stadens centrum till Norrmalm där man uppförde en hel del ståtliga byggnader.
Visserligen kom industrialiseringen sent till Sverige men när
den väl kom under 1860- och 70-talen så innebar det ett rejält uppsving för
Stockholm som under en 35-årsperiod gick från strax under 100000 invånare till
300000 detta krävde givetvis en del av stadens och en ny stadsplan togs fram av
Albert Lindhagen. Sedan utvecklades även Södermalm, Kungsholmen samt Norrmalm
till stadsdelar med drägligare levnadsförhållanden än tidigare för arbetare och
lägre tjänstemän i och med att de gamla trähusen alltmer ersattes med
stendito.
Under 1900-talet har sedan Stockholm likt de flesta andra
storstäder förändrats rejält, man hade 1961 en befolkning på hela 810 000
invånare, det gick sedan ner till 674 000 personer 1981 för att nu vara som
ovan angetts cirka 783000.
Sevärdheter
Sevärdheter i Stockholm blir givetvis ett rejält urval, att
nämna allt är ju omöjligt i storstäder. Att undgå att nämna de givna
klassikerna i staden som t.ex. Skansen, Vasamuseet etc låter la sig knappast
göras. Men om ni nu skulle känna hemlängtan till Götet så kanske ett besök på
spårvägsmuseet kan lindra litegrann? I en så pass stor stad kan det kanske vara
läge med en sightseeingtur istället för att ”jaga” sevärdheterna på egen hand,
varför inte ta en tur på vattnet och från den sidan se staden. Du kan bland
annat åka vikingaskepp, turen tar cirka 1,5 timme och kan vara värt att testa
för att få lite omväxling från de vanliga guidade turerna med buss eller
kanalbåt. På denna vikingatur kan du även åtnjuta en sanna vikingamåltid samt
dricka mjöd. För mer info besök hemsidan www.sveaviking.se
Som de flesta större städer har även Stockholm ett kort som gäller
för mycket av det som finns i staden. Du kan välja ett kort som gäller i 24,48
eller 72 timmar. Med kortet kommer du in gratis på massvis med museer och andra
upplevelser samt så kan ni resa gratis med lokaltrafiken. Väl värt att inhandla
om ni tänkt nyttja lokaltrafiken samt ta en titt på något/några museer så det
lönar sig. Alla priser och vad det gäller till respektive inte gäller till så
ta en titt på www.stockholmtown.com så kan du där hitta den informationen. Där
kan du även köpa kortet samt hitta massvis med mer info om att turista i
Stockholm.
Boende
Stockholm har av förklariga skäl ett utbud av boendealternativ
som slår allt annat i Sverige och här finns verkligen ALLA olika
boendealternativ du kan tänka dig. Dock är det ju så att ju närmare Stockholm
City du kommer desto dyrare blir det rent generellt.
För att hitta ditt eget speciella ställe och vad som passar
just dig bäst rekommenderar vi ett besök på www.stockholmtown.com för att där
reka vad som passar dig bäst.
Resväg
Först riksväg 40 till Jönköping därifrån E4 till Stockholm. Så
enkelt vart det med det.
Resväg - kollektivt
Det finns inga exakta tider att få fram om restider på
matchdagen men mellan Göteborg och Stockholm finns närmast en ocean av olika
ressätt och avgångar såväl med tåg som buss att välja bland och det även i
olika prisklasser osv. Besök www.resplus.se närmare matchen för att hitta exakt
tider osv.
Övrig idrott i Hammarby IF
Vanligtvis heter denna rubrik ”Övrig idrott på orten” men då
det dels skulle ta mer plats att skriva om all övrig idrott i Stockholm än vad
alla motståndarkollarna tar tillsammans samt att Bajen själva har ett digert
utbud av idrotter väljer vi här denna gång att skriva om just ”övrig idrott i
Bajen”. Hoppas ni har överseende med det gott folk. Och för er Bajare kanske
det bara är tacksamt att slippa läsa om DIF och andra stockholmslag.
Vi kan börja med en lite uppräkning av vad Bajen har för
sporter i sitt program.
Bandy, Boule, Bowling, Boxning, Fotboll, Friidrott, Goalball,
Handboll, Innebandy, Ishockey, Orientering, Skidor, Rodd, Rugby och sedan då
givetvis Speedway.
Som Bajensupporter har man andra ord inte speciellt svårt att
fylla sin tid, det är ju match i princip varje dag året runt. Mest känt för den
breda allmänheten är väl ändå fotbollslaget som spelar hemma på Söderstadion
precis intill Globen. Man har som största bedrifter det allsvenska guldet 2001
då många glädjetårar föll på Söderstadions läktare och runt om i Bajenland. I
övrigt har man dragits med en form av förlorarstämpel. Efter guldet är det
största SM-finalförlusten 1982 mot IFK Göteborg.
Efter herrlaget i fotboll har väl bandylaget väckt mycket
uppmärksamhet, man har sedan bandyallsvenskan bildades 1931 alltid tillhört
landets högsta eller näst högsta serie men aldrig vunnit och man brottas idag
med stora ekonomiska problem. Dock var man i final den nyligen avslutade
säsongen och var då extremt nära att ta sitt hett efterlängtade guld, och det
är ingen överdrift att säga att stora delar av bandysverige i den finalen höll på
Bajen.
Även handbollen i Bajen är av yppersta toppklass i Sverige och
man möter nu i dagarna Redbergslid IK i semifinalerna av SM-slutspelet. Laget
vann även sm-guld 2006 och har på bara några år etablerat sig som ett av de
yppersta topplagen i Sverige.
Även hockeylaget i Hammarby spelar på hög nivå, närmare bestämt
i allsvenskan. Man hade i år det tämligen tufft och slutade precis ovanför
nedflyttningsstrecket, med fyra pinnar ner. Vi nöjer oss där, men vill ni veta
mer om de olika sporterna så besök Bajens hemsida på www.hammarby-if.se där ni
även hittar länkar till alla underföreningar inom respektive gren.
Kuriosa
För er som bara inte kan få nog av statistik finns det faktiskt
en bok vid namn ”Statistisk årsbok för Stockholm 2007” bara att börja gräva ner er i statistiken gott folk…
Webmasterintervju - Erik
Liverstam
1. Vad tror ni om ert lags möjligheter i serien i år?
Förhoppningar samt förväntningar?
Svar: En topp-tre placering fixar vi på pappret. Sedan vet man
aldrig vad som händer. Vi hoppas givetvis att vi vinner serien men förväntar
oss minst en slutspelsplats.
2. Hur slutar elitserien 2007?
Svar: Dackarna, Hammarby och EVS gör upp om förstaplatsen.
Indianer, Smeder och Kapare kämpar för att undvika nedflyttning. Men det är
bara på pappret, som sagt.
> 3. Kaparna på bortabana, vad har ni för tankar om den
matchen?
Svar: Vi hoppas att den blir av! Det vore jättekul att komma
ner till Göteborg. Vi håller alla tummar för att ni löser problemen och kör i
Göteborg. I övrigt så borde Joonas och Gapa hitta runt skapligt där.
4. Vem är den störste publikfavoriten i ert lag och varför just
han?
Svar: Förmodligen Joonas, för att han är så engagerad och
alltid ger 100%. Förra säsongen när vi tog in Havelock så lånade Joonas ut både
cyklar och sig själv för att hjälpa Gary och laget. Och vem minns inte matchen
mot Indianerna där han körde med nysvetsat nyckelben. Sånt där gillar folk.
Annars är ju förstås Nicki en gigant. Även Jesper är populär.
5. Vem av era förare får sitt stora genombrott den kommande
säsongen?
Svar: Vi tror mycket på Adam Shields. En förare folk utanför
klubben kanske inte räknat riktigt med. Han fick förra säsongen till stora
delar spolierad när han bröt höften tidigt och börjar först nu komma tillbaka
på allvar. I övrigt hoppas vi förstås att våra juniorer tar nya kliv framåt.
6. Vad blir säsongens höjdpunkt ur ert lags synvinkel?
Svar: De stora matcherna mot topplagen förstås. Men varje match
är en höjdpunkt. Slutspelet som vi räknar med att gå till blir förstås en
höjdare.
7. Vad är det som gör att man ska se speedway just hos er?
Svar: Förutom det stjärnspäckade laget är den stora anledningen
vår bana. Gubbis är lång och snabb och det är så en speedwaybana ska se ut,
plats för riktigt höga farter och ytterrökare!
8. Bajen är ju, liksom Kaparna, ett storstadslag, vad finns det
för för- respektive nackdelar med att driva en speedwayklubb i en storstad?
Svar: Fördelar är bra publikunderlag och bra kommunala
kommunikationer. Det finns en stor marknad med många företag. Bra att större
företag syns som sponsorer i speedwaysporten. Nackdelen är framförallt att det
bor mycket folk i närheten av banan som störs av buller, vilket ger den
konsekvensen att vi endast får köra våra hemmamatcher på Gubbängen, utan möjligheter
att träna på andra tider.
9. Vad finns det för för- respektive nackdelar med att vara
såpass kopplade till ett fotbollslag som ni är?
Svar: Det är inte bara fotboll. Det är bandy och handboll, och
även ishockey m.m. Det är svårt att säga, men klart är att namnet och
klubbmärket känns igen överallt.
10. Ni har ju två gamla kaparbekantingar i laget, Joonas och
Gapinski, hur tycker du att de har skött sig hittills i Bajenvästen, samt vad
har du för förväntningar på dom inför den kommande säsongen?
Svar: Gapa var ju helt fenomenal ifjol och i år kommer han in
på ett löjligt lågt snitt jämfört med sin kapacitet. Därför lär han börja som
reserv och där blir han naturligtvis oerhört vass och nyttig. Joonas skötte sig
också fenomenalt ifjol, men tyvärr gick han skadad mycket. Får han vara frisk i
år blir han grym.
11. Hammarby Fotboll kom sexa i allsvenskan publikliga med ett
snitt på 11 793, Bajen speedway kom näst sist med ett snitt på 2080. Hälften av
fotbollspubliken hade räckt för att vinna speedwayens publikliga, hur ska ni
göra för att locka dessa på speedway och vari brister det idag tror du?
Svar: Genom att ge järnet. Vi har redan satt ihop ett mycket
slagkraftigt lag, nu tänker vi börja rada upp segrar. Det tror vi är enda
medicinen - framgång - för att bryta ned den skepsis mot speedway som råder
bland fotbollssupportrarna. I Bajen Fans finns en redan inbyggd och stor
publikreserv, som vi hittills inte lyckats locka i så stor omfattning som man
kunde önska. Lyckas vi vinna över Bajen Fans kan speedway i Stockholm bli hur
stort som helst.
12. Vilken förare i Kaparna skulle du helst vilja se i ditt
lag?
Svar: Pavel Hlib är ung och redan väldigt bra.
13. Om man har en dag eller två över i Stockholm, vad
rekommenderar ni att man gör då? Sevärdheter etc?
Svar: Gör vad du känner för, det mesta finns.
14. En ren Internetfråga, vilken speedwayklubb, frånsett er
egen har den bästa hemsidan i Sverige? Någon annan än en klubbhemsida om
speedway ni vill rekommendera?
Svar: MasarnaAvesta har länge regerat helt utan konkurrens.
15. Vad är bäst respektive sämst med just er hemsida?
Svar: Bäst är nog den nya bloggfunktionen där vi löpande lägger
upp nyheter på ett smidigt sätt. Där kan man även lägga upp bilder väldigt
fort, t.ex. under pågående match, vi får se hur det artar sig under säsongen
med det. Sämst är gästboken som vi tyvärr fick införa registrering på eftersom
nästan ingen kunde sköta sig. Därefter dog den nästan.
16. Vad är den viktigaste funktionen för en speedwayklubbs
hemsida enligt dig?
Svar: Att så snabbt som möjligt försöka få ut nyheter rörande
det egna laget samt vara trovärdig och seriös.
Det var motståndarkollen om Bajen, nästa vecka behandlar motståndarkollen Kaparna.
Källor
www.speedway.nu
www.scb.se
www.kaparna.nu
www.resplus.se
www.swedbusexpress.se
www.wikipedia.org
www.eniro.se
www.kolstybb.nu
www.stockholm.se
www.stockholmtown.com
www.sveaviking.se
www.hammarby-if.se
www.bajenspeedway.se
Väl Mött,
David Bengtsson.
Björn Lindquist.
Tidigare kollar:
Elit
Vetlanda Speedway
Smederna
Västervik
Piraterna
Dackarna
Rospiggarna
Indianerna
Bajen
Speedway