Motståndarkoll - Piraterna

Historik
Piraternas ursprungliga bana vid Högalidsgatan invigdes redan 1947. 1949 debuterade Piraterna i högsta serien under namnet Radiopiraterna som dock kortades ner ganska direkt till Piraterna. Lagets första match var faktiskt mot Kaparna, som då hette GEMA. Matchen kördes i Göteborg men Piraterna vann med 60-48. Piraterna slutade 8 men serien krymptes till 7 lag och de flyttades därmed ner tillsammans med Tigrarna och GEMA. Trots att laget vann division 2 året efter flyttades de inte upp. 1951 blev de tvåa och lades sedan ner. 20 år senare, dvs 1971 var Piraterna tillbaka. Man började i division 3 och kom trea. Men eftersom den nya banan på Dunteberget inte stod klar förrän 1972 fick hemmamatcherna 71 köras i Hallstavik. 1980 kvalade Piraterna till högsta serien mot Kaparna men förlorade. 1987 hade de ny chans att nå Elitserien. De låg tvåa i Division 1 en poäng bakom Gamarna som de bötte i sista omgången. Då lyckades Gamarna övertala pensionerade världsmästaren Anders Michanek till comeback. Han tog 15 poäng och Gamarna 51 och Piraterna som bara kom upp i 45 gick inte upp nu heller. När de misslyckades med att gå upp lämnade många förare klubben, så många att Piraterna började om i lägsta serien, division 2. De gjorde några försök i Division 1 1993 och 1996 men åkte ur direkt bägge gångerna. 2000 var de åter i näst högsta serien som nu hette Allsvenskan. 2003 vann de serien och slutspelet. 55 år efter att de senast kört i högsta serien var Piraterna tillbaka! Förra året slutade de trea i grundserien vilket är klubbens största framgång.

Banan
Piraterna kör på Platenstadion som ligger på Dunteberget i Motala. En bana som är exakt 300 meter lång och banrekordet som innehas av Peter Karlsson ligger på 56,3 sekunder.

Laget
Förändringarna i piratlaget jämfört med fjolåret är inte jättestora. Man har tappat Daniel Davidsson och Tomas Karlsson och ersatt med Mikael Max från Luxo Stars. Mikael är en förare med stor kapacitet men har haft tuffa år bakom sig. Förra året handlade det mest om att komma tillbaka efter en svår skada. Resultaten varierade mycket upp och ner men hittar Mikael mer harmoni och blir jämnare blir han nog en tillgång för Motalalaget. I gamla GP-förare som Max, Mark Loram och Ryan Sullivan finns mycket rutin, liksom hos Grzegorz Walasek och Stefan Andersson. Frågan är bara om det finns tillräckligt med hunger. Det finns däremot säkert hos förare som Kenneth Bjerre vars stora genombrott vi ännu väntar på. Reservplatserna kommer säkerligen Michal Szczepaniak och Stefan Andersson konkurrera om. Som obligatorisk junior lär vi få återse någon av bröderna Christian och Tobias Ingesson eller Tomas Bäck som kommer direkt från knatteleden. Bröderna Ingesson körde förra året för Vikingarna i ettan och var där mycket jämna. Båda körde 13 matcher, Tobias tog 75 poäng på 58 heat medan Christian tog 77 på 57 heat.

Stjärnan i laget
Visserligen blev inte Mark Loram poängbäst i Piraterna ifjol, men han är ändå en viktig förare i laget med sin kämpaglöd och rutin. Mark blev världsmästare så sent som 2000. förra året körde han 18 matcher och kom upp i 143 poäng.

Gamla kapare i laget
Två av de mer tongivande förarna i Piraterna har faktiskt kört för Kaparna, delvis samtidigt dessutom. Dessa är Ryan Sullivan och Grzegorz Walasek. Ryan kom till Kaparna redan 1997. Då var han en ung utlandsreserv som det hette då. Han kom in i laget till hösten och var med om att föra upp laget i Elitserien. Ryan var också med om att hålla kvar Kaparna i Elitserien 1998 men lämnade därefter skutan för Rospiggarna. Till säsongen 2003 var han tillbaka i Kaparna och var med om att vinna SM-guld till klubben. Han stannade också 2004 men gick därefter till Piraterna, där är han kvar än idag.
Grzegorz Walasek körde 2000 för Lejonen i division 1. Lejonen var då Kaparnas farmarlag och på den tiden fick man farma upp utländska förare vilket gjorde Grzegorz tillgänglig för Kaparna. Som utnyttjade denna möjlighet väl och Grzegorz körde 13 matcher för klubben. Guldåret 2003 var han tillbaka i Kaparna och var ofta en framgångsrik parkamrat med Ryan Sullivan. Walasek fick dock inget förnyat förtroende utan gick till Piraterna där han året efter fick sällskap av Ryan Sullivan.
Stefan Andersson hörde visserligen till Piraterna men körde en hel del för Kaparna förra året. Han var en mycket viktig förare under första halvan av säsongen men tyvärr satte skador stopp för Stefans medverkan i fortsättningen. 8 matcher och 93 poäng hann det bli i alla fall.

Senaste mötet mellan Kaparna och Piraterna
Första mötet i Motala hade slutat 57-39 till Piraterna och det var dags för returen i Gbg. 1569 personer hade bänkat sig kring banan denna augustikväll för att se denna kamp.
Kaparfansen fick redan i första heatet jubla sedan Joonas Kylmäkorpi i par med Chris Harris kört in en femetta till hemmalaget. Två raka oavgjorda heat följde på det och i det fjärde heatet visade Ryan Sullivan att han även i en annan väst än Kaparnas bemästrar Arendal och tog en heatseger, heatet slutar 4-2 till Piraterna. Heat fem slutade 3-3 vartefter vi var framme vid heat sex. Sjätte heatet slutar som det första, det vill säga med en femetta till Kaparna och denna gång var det Hampel och Hlib som plockade poängen. Kaparna ledde matchen med 21-15.
Oavgjorda heat var en melodi som gick hem denna kväll för även heat sju samt åtta slutade just oavgjort. I det nionde toppade Piraterna genom att ta ut Stefan Andersson och slänga in Walasek som därmed körde ihop med Kenneth Bjerre och de lyckade mycket bra med sin toppning, 5-1 till gästerna där och det skiljde nu bara två pinnar mellan lagen. I det tionde heatet gör Kim Jansson en bra insats, vinner heatet och håller Ryan Sullivan bakom sig. Kaparna vinner sedan heatet med 4-2 då Chris Harris plockar ettan. Dagens andra reservheat stod för dörren och där visade Kim Jansson och Emil Kramer var det berömda barrockskåpet i ädelträ skulle stå genom att plocka en skön femetta till hemmalaget. De oavgjorda heatens kvot ökades sedan på i det tolfte. I det trettonde så toppade Piraterna och Ryan Sullivan ersatte Stefan Andersson, dock hjälpte den toppningen föga herrar Hampel och Kylmäkorpi körde in en mycket skön femetta till Kaparna. Efter tretton heat och således med endast tre heat kvar ledde Kaparna med 45-33.
Det fjortonde heatet var det dags för och i detta heat säkrade Kaparna segern i matchen genom att plocka två pinnar, visserligen tog Piraterna fyra men ställningen 47-37 inför nomineringarna gjorde ju likväl att det var klart om inte något alldeles sensationellt skedde i de två sista heaten. Så skedde inte heller, visserligen plockade Piraterna en femetta i femtonde men det spelade ingen roll segern var klar och det sista heatet slutade 3-3. Seger för Kaparna med 51-45. Sju oavgjorda heat förövrigt.

Mötet vi minns
Det finns inte jättemånga betydelsefulla eller på annat sätt minnesvärda möten med Piraterna de senaste åren. 2004 var Piraterna nykomlingar i Elitserien och hade värvat 2 förare från Kaparna i Grzegorz Walasek och Shane Parker. Shane hade doch varit i Piraterna även då de körde i Allsvenskan och var en bidragande orsak till att laget kunde gå upp. Nykomlingen började dock bäst, starka reservparet Parker och Niklas Klingberg tog 5-1 i heat 2 och det var nog en och annan kapare som undrade vad som stod på när nykomlingen fortfarande ledde mot svenska mästarna efter 6 heat. Kaparna tog ledningen i heat 7 men i heat 8 slog Piraterna tillbaka och efter halva matchen var ställningen 24-24. Nu verkade det dock som om hemmalaget lade i en växel till för under andra halvan av matchen mäktade gästerna bara med 3-3 i heat 11 som bäst. Av de övriga heaten slutade fyra stycken 5-1 och tre slutade 4-2. Kaparna vann till slut med 59-37. Shane Parker kom upp i 7 poäng plus 2 bonus.

Statistik
Kaparna - Piraterna

2006
Lagen möttes ej

2005
Piraterna-Kaparna 57-39
Kaparna-Piraterna 51-45

2004
Kaparna-Piraterna 59-37
Piraterna-Kaparna 40-56

2003
Lagen möttes ej

2002
Lagen möttes ej

Totalt
(Kaparnas siffror först)
4 3 0 1 205-179 7

Piraternas fjolårssäsong
Piraterna inledde säsongen strålande med dubbelsegrar mot Bajen och bortavinst mot Luxo Stars. Något snöpligt blev det nog därför när de förlorade både hemmamatchen och bonusen i returen. När det dessutom följdes av 3 ytterligare förluster varav 2 hemma var det kanske inte så många som trodde på slutspel. Lika oväntat som hemmaförlusten kom då oavgjort borta mot regerande mästarna Västervik som de fått stryk av hemma veckan innan. Till slut blev det dock en tredjeplats i serien och seriesegrande VMS Elit valde att möta Motalas stolthet. Inledningen på första matchen var så jämn en match kan bli. De 4 första heaten slutade 3-3, och i heat 5 gav 4-2 Piraterna en knapp ledning. Den försvann direkt och efter 9 heat var ställningen 24-30 men en toppning i heat 10 gav 5-1 och kontakt. Nu följdes lagen åt i tre heat till och Piraterna låg tätt bakom Vetlandagrabbarna som bara hade två poängs försprång. I heat 14 slog dock Hampel och Holta till med 5-1. Båda nomineringarna slutade som så många andra heat 3-3 och Piraterna var tvungna att vända på 6 poäng nere i Vetlanda. En uppgift få trodde var möjlig. Men i pausen ledde faktiskt Piraterna med 4 poäng, fortfarande ledde VMS totalt men nu bara med 2 ynka poäng. Reservheatet tog dock hemmalaget och efter de 14 ordinarie heaten hade de vänt på steken och ledde nu med 4 poäng. 10 totalt och trots att två heat återstod var säsongen över för Piraterna, en säsong de dock ska vara mycket nöjda med. Matchen vanns av VMS med 52-44.

Om staden Motala
41 959 invånare bor i Motala (enligt scb)

Motalaområdet var bebott redan under stenåldern, detta var något man kommit fram till på senare tid då man gjorde utgrävningar vid Motala Ström, utgrävningar som gjordes då man skulle bygga ut järnvägen. Man hittade då lämningar från nämnda tidsålder.
I kyrkan från 1774 finner man även delar av en tidigare kyrka som anlades så pass tidigt som på 1200-talet. Vid Göta Kanals tillkomst så började naturligtvis samhällen byggas upp längs med kanalens väg och däribland då utökades ju Motala.
1822 anlades sedan AB Motala Verkstad och kring denna verkstad byggdes ett allt större samhälle upp. Under 1830-talet bodde det cirka 500människor i Verkstadsstaden men bara 75 i själva Motala. 1881 gick Motala från köping till stad. Först 1948 slog man samman verkstadsstaden med den vanliga staden Motala.
De flesta av er har väl någon gång hört gamla radioklipp med ”Stockholm-Motala, Stockholm-Motala” anledningen till detta hittar vi i form av den rundradiostation som byggdes i Motala 1927 för att hjälpa det två år gamla radiotjänst med att nå ut med sina sändningar.

Sevärdheter
I Motala finner du bland annat Motala Motormuseum som ju kan vara väl värt ett besök för alla men då speciellt för alla speedway och motorintresserade. Du finner här bland mycket annat 130 olika motorcyklar och drygt femtio bilar där tyngdpunkten ligger på 50-talsbilar, men även t.ex. en gammal essomack visas (hur många har inte kvar de nyckelringarna man fick där eller fick köpa för en billig penning?) Museet har öppet varje dag men med varierande öppetider beroende på säsong, besök därför hemsidan för att se när det är öppet när just du planerar ett besök. www.motormuseum.se
Vidare kan ett besök på det rundradiomuseum som finns i Motala vara värt ett besök, som nämns i historiedelen är ju begreppet ”Stockholm-Motala” ett begrepp i svensk radiohistoria och på museet finner du mycket historia och en vandring där väcker säkerligen en hel del minnen till livs för de av er som är åtminstone något äldre än undertecknad. Rundradiomuseum har öppet dagligen mellan maj-augusti 11-16.
Man kan givetvis inte heller bortse från Göta Kanal som passerar Motala.
För mer information om vad man kan se och göra i Motala sam lite mer specifika detaljer, kontakta gärna Motala turistbyrå enligt nedan:

Motala Turistbyrå
Hamnen
Motala kommun
591 86 MOTALA
e-post: turistbyrån@motala.se

Boende
Denna rubrik blir som vanligt i dessa motståndarkollar en hänvisning till att kontakta turistbyrån enligt ovan, för att få en överblick av de olika alternativen som finns kan ett besök på www.motala.se där ni sedan klickar på turism-boende rekommenderas.

Resväg
Kör ”den gamla vanliga” vägen, riksväg 40 till Jönköping, väl i Jönköping fortsätter du sedan in på E4 med riktning Stockholm. Fortsätt på E4an tills du kommer till avfart mot Mjölby Västra och väg 32 mot Motala. Sedan fortsätter du således där till du är framme i Motala. Det är förövrigt cirka 26 mil mellan städerna.

Resväg - kollektivt
Då matchen körs först 31 juli i Motala finns inga exakta avgångar än på www.resplus.se Dock kan man på tiderna nu se att det bästa alternativet tågmässigt innebär ett byte i Hallsberg där man således hoppar av Sthlmståget man steg på i Gbg och far vidare mot Motala det finns även flertalet avgångar med fler byten men detta verkar vara det smidigaste. Dock som sagt för exakta tider så titta på ovan nämnda sida närmare match. Inte heller på swebusexpress finns några avgångar matchdagen.

Övrig idrott i Motala
Motala är för de som gillar att cykla välbekant ty det är här vätternrundan såväl startar som slutar. Loppet är 30mil och tillhör ”Klassikern”. Det lag från Motala som gjort sig mest känt för allmänheten förutom Piraterna då får väl ändå anses vara IFK Motala i bandy. Denna säsong slutade man femma i allsvenskans södergrupp och sedan trea i superallsvenskan. Man åkte dock ut i sm-slutspelets åttondelsfinaler efter en 4-3 seger hemma men en 7-4 förlust på bortais mot Falu BS.

Kuriosa
På Motalas motormuseum finner du 2006 års östgötatoalett i kategorin vattentoalett...

Webmasterintervju - Jerry Bengtsson
1. Vad tror ni om ert lags möjligheter i serien i år? Förhoppningar samt förväntningar?
Vi siktar givetvis mot slutspel, väl där kan allt hända. Vi hade VMS i brygga i sista semin 2006 och det kunde slutat hur som helst. Vi har stommen från förra årets lag kvar, dessutom kryddat med Mikael Max.

2. Hur slutar elitserien 2007?
Jag tror att Vetlanda vinner igen, med den truppen och den uppbackningen finns ingen som riktigt kan hota. Sen får Dackarna, Bajen, Piraterna och Västervik slåss om resterande slutspelsplatser. Sen kommer det att bli tätt i mitten och botten, mittlagen borde bli Indianerna och Rospiggarna medan Kaparna och Smederna får slåss i botten.

3. Kaparna på bortabana, vad har ni för tankar om den matchen?
En mycket svåråkt bana. Här har Kaparna en riktig fördel av att vara hemmalag. Sist vi var där hade vi enorma problem.

4. Vem är den störste publikfavoriten i ert lag och varför just han?
Damian Balinski är hjälten på Duntis, ingen tvekan. Det händer alltid något kring ”Bally”, både positivt o negativt…

5. Vem av era förare får sitt stora genombrott den kommande säsongen?
Vi väntar fortfarande på Ryan Sullivans ”genombrott”, kanske det kommer nu när han inte åker i England. I Polen är han ju i topp i snittligan, det är dags att han visar samma kapacitet i Sverige.

6. Vad blir säsongens höjdpunkt ur ert lags synvinkel?
Det blir när vi inför en jublande hemmapublik ser lagkapten Loramski lyfta SM-bucklan! Sen hoppas vi få se ett antal Piratförare ta sig vidare från vårt GP-kval (kvartsfinalen) i juni.

7. Vad är det som gör att man ska se speedway just hos er?
Vi har en mycket tight bana som alltid bjuder på tät speedway. Ingen Följa-John-speedway här inte. Dessutom sitter man som åskådare väldigt nära banan vilket ger en mycket härlig inramning.

8. Iår farmar ni ju med ett lag från div.1 istället för ett i allsvenskan som ifjol, hur tror du det påverkar er rent sportsligt?
Vi har byggt truppen utifrån detta, när vi inte fick något allsvenskt lag att farma med hade vi inte så mycket att erbjuda t.ex. Daniel Davidsson och Tomas Karlsson. Nu satsar vi istället på tre egna juniorer som mår gott av ett år i div.1 för att förhoppningsvis nästa år vara mogna för allsvenskan.

9. Ni tappade ju Tomas Karlsson till oss inför den kommande säsongen, vad hade han kunnat tillföra Piraterna under 2007 som nu saknas?
Tomas har ju rutinen och erfarenheten från både elitserien och allsvenskan, men när han nu ville pröva lyckan iKaparna så önskar vi honom lycka till!

10. Piraterna gick ju till slutspel ifjol, där tog det dock stopp tämligen omgående, vad har tillförts truppen inför den kommande säsongen som gör att det bär längre?
Tämligen omgående? Vi var jämsides med Vetlanda i 36 heat i semin. Men skämt åsido, vi har breddat truppen med Mikael Max vilket ger lagledare Staaf mer valmöjligheter. Sen var egentligen ingen av våra förare helt på topp förra året. Walasek kan mer, Sullivan kan mer, Bjerre kan mer, Balinski kan mer.

11. Nu när Vargarna åkt ur blir ni enda östgötalaget i eliten. Vilka blir nu era största rivaler? Kommer det vara en fördel eller nackdel för er?
Det är väl Indianerna som blir ärkefiender, brukar vara en härlig hatkärlek mellan oss. Fördel eller nackdel är svårt att säga men bortamatcherna i Norrköping brukar alltid vara en av årets tråkigaste p.g.a. deras märkliga bana.

12. Vilken förare i Kaparna skulle du helst vilja se i ditt lag?
Matej Zagar förståss, han är ett riktigt världsmästarämne.

13. Om man har en dag eller två över i Motala, vad rekommenderar ni att man gör då? Sevärdheter etc.?
Givetvis är svaret Varamon. 3 km lång sandstrand med kristallklart vatten, dessutom tempererad 50-metersbassäng och en kanonfin stugby. Sen har vi Göta Kanal med en massa slussar. Radiomuseet ”Stockholm-Motala”. Givetvis ingår ett besök på Piratshopen mitt i stan.

14. En ren Internetfråga, vilken speedwayklubb, frånsett er egen har den bästa hemsidan i Sverige? Någon annan än en klubbhemsida om speedway ni vill rekommendera?
Utan tvekan är Masarnas hemsida nr 1 i Sverige. Webmasarna gör ett kanonjobb. Själv kollar jag mycket på SportoweFakty i Polen.

15. Vad är bäst respektive sämst med just er hemsida?
Vår hemsida satsar på att alltid ha en bild till varje nyhet, det är en styrka. Sämst är väl att vi inte fått igång vår webshop ännu. Än så länge får vi hålla tillgodo med Piratshopen på Drottninggatan mitt i stan.

16. Vad är den viktigaste funktionen för en speedwayklubbs hemsida enligt dig?
Hemsidan är klubbens officiella kanal utåt. Här skall all information finnas FÖRST, givetvis före tidningarna.

Det var motståndarkollen om Piraterna, nästa vecka behandlar motståndarkollen Dackarna.

Källor
www.speedway.nu
www.scb.se
www.motala.se
www.wikipedia.org
www.motormuseum.se
www.teracom.se
www.resplus.se
www.swebusexpress.se
www.piraterna.se
www.kaparna.nu
Jonas Holmqvist som åter varit behjälplig med historiken.

Väl Mött,
David Bengtsson.
Björn Lindquist.

Tidigare kollar:
Elit Vetlanda Speedway
Smederna
Västervik