Motståndarkoll - Piraterna
Historik
Piraternas ursprungliga bana vid Högalidsgatan invigdes redan
1947. 1949 debuterade Piraterna i högsta serien under namnet Radiopiraterna
som dock kortades ner ganska direkt till Piraterna. Lagets första match var
faktiskt mot Kaparna, som då hette GEMA. Matchen kördes i Göteborg men
Piraterna vann med 60-48. Piraterna slutade 8 men serien krymptes till 7 lag
och de flyttades därmed ner tillsammans med Tigrarna och GEMA. Trots att laget
vann division 2 året efter flyttades de inte upp. 1951 blev de tvåa och lades
sedan ner. 20 år senare, dvs 1971 var Piraterna tillbaka. Man började i division
3 och kom trea. Men eftersom den nya banan på Dunteberget inte stod klar förrän
1972 fick hemmamatcherna 71 köras i Hallstavik. 1980 kvalade Piraterna till
högsta serien mot Kaparna men förlorade. 1987 hade de ny chans att nå
Elitserien. De låg tvåa i Division 1 en poäng bakom Gamarna som de bötte i
sista omgången. Då lyckades Gamarna övertala pensionerade världsmästaren Anders
Michanek till comeback. Han tog 15 poäng och Gamarna 51 och Piraterna som bara
kom upp i 45 gick inte upp nu heller. När de misslyckades med att gå upp
lämnade många förare klubben, så många att Piraterna började om i lägsta
serien, division 2. De gjorde några försök i Division 1 1993 och 1996 men åkte
ur direkt bägge gångerna. 2000 var de åter i näst högsta serien som nu hette
Allsvenskan. 2003 vann de serien och slutspelet. 55 år efter att de senast kört
i högsta serien var Piraterna tillbaka! Förra året slutade de trea i
grundserien vilket är klubbens största framgång.
Banan
Piraterna kör på Platenstadion som ligger på Dunteberget i
Motala. En bana som är exakt 300 meter lång och banrekordet som innehas av
Peter Karlsson ligger på 56,3 sekunder.
Laget
Förändringarna i piratlaget jämfört med fjolåret är inte
jättestora. Man har tappat Daniel Davidsson och Tomas Karlsson och ersatt med
Mikael Max från Luxo Stars. Mikael är en förare med stor kapacitet men har haft
tuffa år bakom sig. Förra året handlade det mest om att komma tillbaka efter en
svår skada. Resultaten varierade mycket upp och ner men hittar Mikael mer
harmoni och blir jämnare blir han nog en tillgång för Motalalaget. I gamla
GP-förare som Max, Mark Loram och Ryan Sullivan finns mycket rutin, liksom hos
Grzegorz Walasek och Stefan Andersson. Frågan är bara om det finns tillräckligt
med hunger. Det finns däremot säkert hos förare som Kenneth Bjerre vars stora
genombrott vi ännu väntar på. Reservplatserna kommer säkerligen Michal
Szczepaniak och Stefan Andersson konkurrera om. Som obligatorisk junior lär vi
få återse någon av bröderna Christian och Tobias Ingesson eller Tomas Bäck som
kommer direkt från knatteleden. Bröderna Ingesson körde förra året för
Vikingarna i ettan och var där mycket jämna. Båda körde 13 matcher, Tobias tog
75 poäng på 58 heat medan Christian tog 77 på 57 heat.
Stjärnan i laget
Visserligen blev inte Mark Loram poängbäst i Piraterna ifjol,
men han är ändå en viktig förare i laget med sin kämpaglöd och rutin. Mark blev
världsmästare så sent som 2000. förra året körde han 18 matcher och kom upp i
143 poäng.
Gamla kapare i laget
Två av de mer tongivande förarna i Piraterna har faktiskt kört
för Kaparna, delvis samtidigt dessutom. Dessa är Ryan Sullivan och Grzegorz
Walasek. Ryan kom till Kaparna redan 1997. Då var han en ung utlandsreserv som
det hette då. Han kom in i laget till hösten och var med om att föra upp laget
i Elitserien. Ryan var också med om att hålla kvar Kaparna i Elitserien 1998
men lämnade därefter skutan för Rospiggarna. Till säsongen 2003 var han
tillbaka i Kaparna och var med om att vinna SM-guld till klubben. Han stannade
också 2004 men gick därefter till Piraterna, där är han kvar än idag.
Grzegorz Walasek körde 2000 för Lejonen i division 1. Lejonen
var då Kaparnas farmarlag och på den tiden fick man farma upp utländska förare
vilket gjorde Grzegorz tillgänglig för Kaparna. Som utnyttjade denna möjlighet
väl och Grzegorz körde 13 matcher för klubben. Guldåret 2003 var han tillbaka i
Kaparna och var ofta en framgångsrik parkamrat med Ryan Sullivan. Walasek fick
dock inget förnyat förtroende utan gick till Piraterna där han året efter fick
sällskap av Ryan Sullivan.
Stefan Andersson hörde visserligen till Piraterna men körde en
hel del för Kaparna förra året. Han var en mycket viktig förare under första
halvan av säsongen men tyvärr satte skador stopp för Stefans medverkan i fortsättningen.
8 matcher och 93 poäng hann det bli i alla fall.
Senaste mötet mellan Kaparna och Piraterna
Första mötet i Motala hade slutat 57-39 till Piraterna och det
var dags för returen i Gbg. 1569 personer hade bänkat sig kring banan denna
augustikväll för att se denna kamp.
Kaparfansen fick redan i första heatet jubla sedan Joonas
Kylmäkorpi i par med Chris Harris kört in en femetta till hemmalaget. Två raka
oavgjorda heat följde på det och i det fjärde heatet visade Ryan Sullivan att
han även i en annan väst än Kaparnas bemästrar Arendal och tog en heatseger,
heatet slutar 4-2 till Piraterna. Heat fem slutade 3-3 vartefter vi var framme
vid heat sex. Sjätte heatet slutar som det första, det vill säga med en femetta
till Kaparna och denna gång var det Hampel och Hlib som plockade poängen.
Kaparna ledde matchen med 21-15.
Oavgjorda heat var en melodi som gick hem denna kväll för även
heat sju samt åtta slutade just oavgjort. I det nionde toppade Piraterna genom
att ta ut Stefan Andersson och slänga in Walasek som därmed körde ihop med
Kenneth Bjerre och de lyckade mycket bra med sin toppning, 5-1 till gästerna
där och det skiljde nu bara två pinnar mellan lagen. I det tionde heatet gör
Kim Jansson en bra insats, vinner heatet och håller Ryan Sullivan bakom sig.
Kaparna vinner sedan heatet med 4-2 då Chris Harris plockar ettan. Dagens andra
reservheat stod för dörren och där visade Kim Jansson och Emil Kramer var det
berömda barrockskåpet i ädelträ skulle stå genom att plocka en skön femetta
till hemmalaget. De oavgjorda heatens kvot ökades sedan på i det tolfte. I det
trettonde så toppade Piraterna och Ryan Sullivan ersatte Stefan Andersson, dock
hjälpte den toppningen föga herrar Hampel och Kylmäkorpi körde in en mycket
skön femetta till Kaparna. Efter tretton heat och således med endast tre heat
kvar ledde Kaparna med 45-33.
Det fjortonde heatet var det dags för och i detta heat säkrade
Kaparna segern i matchen genom att plocka två pinnar, visserligen tog Piraterna
fyra men ställningen 47-37 inför nomineringarna gjorde ju likväl att det var
klart om inte något alldeles sensationellt skedde i de två sista heaten. Så
skedde inte heller, visserligen plockade Piraterna en femetta i femtonde men
det spelade ingen roll segern var klar och det sista heatet slutade 3-3. Seger
för Kaparna med 51-45. Sju oavgjorda heat förövrigt.
Mötet vi minns
Det finns inte jättemånga betydelsefulla eller på annat sätt
minnesvärda möten med Piraterna de senaste åren. 2004 var Piraterna nykomlingar
i Elitserien och hade värvat 2 förare från Kaparna i Grzegorz Walasek och Shane
Parker. Shane hade doch varit i Piraterna även då de körde i Allsvenskan och
var en bidragande orsak till att laget kunde gå upp. Nykomlingen började dock
bäst, starka reservparet Parker och Niklas Klingberg tog 5-1 i heat 2 och det
var nog en och annan kapare som undrade vad som stod på när nykomlingen
fortfarande ledde mot svenska mästarna efter 6 heat. Kaparna tog ledningen i
heat 7 men i heat 8 slog Piraterna tillbaka och efter halva matchen var
ställningen 24-24. Nu verkade det dock som om hemmalaget lade i en växel till
för under andra halvan av matchen mäktade gästerna bara med 3-3 i heat 11 som
bäst. Av de övriga heaten slutade fyra stycken 5-1 och tre slutade 4-2. Kaparna
vann till slut med 59-37. Shane Parker kom upp i 7 poäng plus 2 bonus.
Statistik
Kaparna - Piraterna
2006
Lagen möttes ej
2005
Piraterna-Kaparna 57-39
Kaparna-Piraterna 51-45
2004
Kaparna-Piraterna 59-37
Piraterna-Kaparna 40-56
2003
Lagen möttes ej
2002
Lagen möttes ej
Totalt
(Kaparnas siffror först)
4 3 0 1 205-179 7
Piraternas fjolårssäsong
Piraterna inledde säsongen strålande med dubbelsegrar mot Bajen
och bortavinst mot Luxo Stars. Något snöpligt blev det nog därför när de
förlorade både hemmamatchen och bonusen i returen. När det dessutom följdes av
3 ytterligare förluster varav 2 hemma var det kanske inte så många som trodde
på slutspel. Lika oväntat som hemmaförlusten kom då oavgjort borta mot
regerande mästarna Västervik som de fått stryk av hemma veckan innan. Till slut
blev det dock en tredjeplats i serien och seriesegrande VMS Elit valde att möta
Motalas stolthet. Inledningen på första matchen var så jämn en match kan bli.
De 4 första heaten slutade 3-3, och i heat 5 gav 4-2 Piraterna en knapp
ledning. Den försvann direkt och efter 9 heat var ställningen 24-30 men en
toppning i heat 10 gav 5-1 och kontakt. Nu följdes lagen åt i tre heat till och
Piraterna låg tätt bakom Vetlandagrabbarna som bara hade två poängs försprång.
I heat 14 slog dock Hampel och Holta till med 5-1. Båda nomineringarna slutade
som så många andra heat 3-3 och Piraterna var tvungna att vända på 6 poäng nere
i Vetlanda. En uppgift få trodde var möjlig. Men i pausen ledde faktiskt
Piraterna med 4 poäng, fortfarande ledde VMS totalt men nu bara med 2 ynka
poäng. Reservheatet tog dock hemmalaget och efter de 14 ordinarie heaten hade
de vänt på steken och ledde nu med 4 poäng. 10 totalt och trots att två heat
återstod var säsongen över för Piraterna, en säsong de dock ska vara mycket
nöjda med. Matchen vanns av VMS med 52-44.
Om staden Motala
41 959 invånare bor i Motala (enligt scb)
Motalaområdet var bebott redan under stenåldern, detta var
något man kommit fram till på senare tid då man gjorde utgrävningar vid Motala
Ström, utgrävningar som gjordes då man skulle bygga ut järnvägen. Man hittade
då lämningar från nämnda tidsålder.
I kyrkan från 1774 finner man även delar av en tidigare kyrka
som anlades så pass tidigt som på 1200-talet. Vid Göta Kanals tillkomst så
började naturligtvis samhällen byggas upp längs med kanalens väg och däribland
då utökades ju Motala.
1822 anlades sedan AB Motala Verkstad och kring denna verkstad
byggdes ett allt större samhälle upp. Under 1830-talet bodde det cirka
500människor i Verkstadsstaden men bara 75 i själva Motala. 1881 gick Motala
från köping till stad. Först 1948 slog man samman verkstadsstaden med den
vanliga staden Motala.
De flesta av er har väl någon gång hört gamla radioklipp med
”Stockholm-Motala, Stockholm-Motala” anledningen till detta hittar vi i form av
den rundradiostation som byggdes i Motala 1927 för att hjälpa det två år gamla
radiotjänst med att nå ut med sina sändningar.
Sevärdheter
I Motala finner du bland annat Motala Motormuseum som ju kan
vara väl värt ett besök för alla men då speciellt för alla speedway och
motorintresserade. Du finner här bland mycket annat 130 olika motorcyklar och
drygt femtio bilar där tyngdpunkten ligger på 50-talsbilar, men även t.ex. en
gammal essomack visas (hur många har inte kvar de nyckelringarna man fick där
eller fick köpa för en billig penning?) Museet har öppet varje dag men med
varierande öppetider beroende på säsong, besök därför hemsidan för att se när
det är öppet när just du planerar ett besök. www.motormuseum.se
Vidare kan ett besök på det rundradiomuseum som finns i Motala
vara värt ett besök, som nämns i historiedelen är ju begreppet
”Stockholm-Motala” ett begrepp i svensk radiohistoria och på museet finner du
mycket historia och en vandring där väcker säkerligen en hel del minnen till
livs för de av er som är åtminstone något äldre än undertecknad.
Rundradiomuseum har öppet dagligen mellan maj-augusti 11-16.
Man kan givetvis inte heller bortse från Göta Kanal som
passerar Motala.
För mer information om vad man kan se och göra i Motala sam
lite mer specifika detaljer, kontakta gärna Motala turistbyrå enligt nedan:
Motala Turistbyrå
Hamnen
Motala kommun
591 86 MOTALA
e-post: turistbyrån@motala.se
Boende
Denna rubrik blir som vanligt i dessa motståndarkollar en
hänvisning till att kontakta turistbyrån enligt ovan, för att få en överblick
av de olika alternativen som finns kan ett besök på www.motala.se där ni sedan
klickar på turism-boende rekommenderas.
Resväg
Kör ”den gamla vanliga” vägen, riksväg 40 till Jönköping, väl i
Jönköping fortsätter du sedan in på E4 med riktning Stockholm. Fortsätt på E4an
tills du kommer till avfart mot Mjölby Västra och väg 32 mot Motala. Sedan
fortsätter du således där till du är framme i Motala. Det är förövrigt cirka 26
mil mellan städerna.
Resväg - kollektivt
Då matchen körs först 31 juli i Motala finns inga exakta
avgångar än på www.resplus.se Dock kan man på tiderna nu se att det bästa
alternativet tågmässigt innebär ett byte i Hallsberg där man således hoppar av
Sthlmståget man steg på i Gbg och far vidare mot Motala det finns även
flertalet avgångar med fler byten men detta verkar vara det smidigaste. Dock
som sagt för exakta tider så titta på ovan nämnda sida närmare match. Inte
heller på swebusexpress finns några avgångar matchdagen.
Övrig idrott i Motala
Motala är för de som gillar att cykla välbekant ty det är här
vätternrundan såväl startar som slutar. Loppet är 30mil och tillhör
”Klassikern”. Det lag från Motala som gjort sig mest känt för allmänheten
förutom Piraterna då får väl ändå anses vara IFK Motala i bandy. Denna säsong
slutade man femma i allsvenskans södergrupp och sedan trea i superallsvenskan.
Man åkte dock ut i sm-slutspelets åttondelsfinaler efter en 4-3 seger hemma men
en 7-4 förlust på bortais mot Falu BS.
Kuriosa
På Motalas motormuseum finner du 2006 års östgötatoalett i
kategorin vattentoalett...
Webmasterintervju - Jerry Bengtsson
1. Vad tror ni om ert lags möjligheter i serien i år?
Förhoppningar samt förväntningar?
Vi siktar givetvis mot slutspel, väl där kan allt hända. Vi
hade VMS i brygga i sista semin 2006 och det kunde slutat hur som helst. Vi har
stommen från förra årets lag kvar, dessutom kryddat med Mikael Max.
2. Hur slutar elitserien 2007?
Jag tror att Vetlanda vinner igen, med den truppen och den
uppbackningen finns ingen som riktigt kan hota. Sen får Dackarna, Bajen,
Piraterna och Västervik slåss om resterande slutspelsplatser. Sen kommer det
att bli tätt i mitten och botten, mittlagen borde bli Indianerna och
Rospiggarna medan Kaparna och Smederna får slåss i botten.
3. Kaparna på bortabana, vad har ni för tankar om den matchen?
En mycket svåråkt bana. Här har Kaparna en riktig fördel av att
vara hemmalag. Sist vi var där hade vi enorma problem.
4. Vem är den störste publikfavoriten i ert lag och varför just
han?
Damian Balinski är hjälten på Duntis, ingen tvekan. Det händer
alltid något kring ”Bally”, både positivt o negativt…
5. Vem av era förare får sitt stora genombrott den kommande
säsongen?
Vi väntar fortfarande på Ryan Sullivans ”genombrott”, kanske
det kommer nu när han inte åker i England. I Polen är han ju i topp i
snittligan, det är dags att han visar samma kapacitet i Sverige.
6. Vad blir säsongens höjdpunkt ur ert lags synvinkel?
Det blir när vi inför en jublande hemmapublik ser lagkapten
Loramski lyfta SM-bucklan! Sen hoppas vi få se ett antal Piratförare ta sig
vidare från vårt GP-kval (kvartsfinalen) i juni.
7. Vad är det som gör att man ska se speedway just hos er?
Vi har en mycket tight bana som alltid bjuder på tät speedway.
Ingen Följa-John-speedway här inte. Dessutom sitter man som åskådare väldigt
nära banan vilket ger en mycket härlig inramning.
8. Iår farmar ni ju med ett lag från div.1 istället för ett i
allsvenskan som ifjol, hur tror du det påverkar er rent sportsligt?
Vi har byggt truppen utifrån detta, när vi inte fick något
allsvenskt lag att farma med hade vi inte så mycket att erbjuda t.ex. Daniel
Davidsson och Tomas Karlsson. Nu satsar vi istället på tre egna juniorer som
mår gott av ett år i div.1 för att förhoppningsvis nästa år vara mogna för
allsvenskan.
9. Ni tappade ju Tomas Karlsson till oss inför den kommande
säsongen, vad hade han kunnat tillföra Piraterna under 2007 som nu saknas?
Tomas har ju rutinen och erfarenheten från både elitserien och
allsvenskan, men när han nu ville pröva lyckan iKaparna så önskar vi honom
lycka till!
10. Piraterna gick ju till slutspel ifjol, där tog det dock
stopp tämligen omgående, vad har tillförts truppen inför den kommande säsongen
som gör att det bär längre?
Tämligen omgående? Vi var jämsides med Vetlanda i 36 heat i
semin. Men skämt åsido, vi har breddat truppen med Mikael Max vilket ger
lagledare Staaf mer valmöjligheter. Sen var egentligen ingen av våra förare
helt på topp förra året. Walasek kan mer, Sullivan kan mer, Bjerre kan mer,
Balinski kan mer.
11. Nu när Vargarna åkt ur blir ni enda östgötalaget i eliten.
Vilka blir nu era största rivaler? Kommer det vara en fördel eller nackdel för
er?
Det är väl Indianerna som blir ärkefiender, brukar vara en
härlig hatkärlek mellan oss. Fördel eller nackdel är svårt att säga men
bortamatcherna i Norrköping brukar alltid vara en av årets tråkigaste p.g.a.
deras märkliga bana.
12. Vilken förare i Kaparna skulle du helst vilja se i ditt
lag?
Matej Zagar förståss, han är ett riktigt världsmästarämne.
13. Om man har en dag eller två över i Motala, vad
rekommenderar ni att man gör då? Sevärdheter etc.?
Givetvis är svaret Varamon. 3 km lång sandstrand med kristallklart vatten, dessutom tempererad 50-metersbassäng och en kanonfin stugby.
Sen har vi Göta Kanal med en massa slussar. Radiomuseet ”Stockholm-Motala”.
Givetvis ingår ett besök på Piratshopen mitt i stan.
14. En ren Internetfråga, vilken speedwayklubb, frånsett er
egen har den bästa hemsidan i Sverige? Någon annan än en klubbhemsida om
speedway ni vill rekommendera?
Utan tvekan är Masarnas hemsida nr 1 i Sverige. Webmasarna gör
ett kanonjobb. Själv kollar jag mycket på SportoweFakty i Polen.
15. Vad är bäst respektive sämst med just er hemsida?
Vår hemsida satsar på att alltid ha en bild till varje nyhet,
det är en styrka. Sämst är väl att vi inte fått igång vår webshop ännu. Än så
länge får vi hålla tillgodo med Piratshopen på Drottninggatan mitt i stan.
16. Vad är den viktigaste funktionen för en speedwayklubbs
hemsida enligt dig?
Hemsidan är klubbens officiella kanal utåt. Här skall all
information finnas FÖRST, givetvis före tidningarna.
Det var motståndarkollen om Piraterna, nästa vecka behandlar motståndarkollen Dackarna.
Källor
www.speedway.nu
www.scb.se
www.motala.se
www.wikipedia.org
www.motormuseum.se
www.teracom.se
www.resplus.se
www.swebusexpress.se
www.piraterna.se
www.kaparna.nu
Jonas Holmqvist som åter varit behjälplig med historiken.
Väl Mött,
David Bengtsson.
Björn Lindquist.
Tidigare kollar:
Elit
Vetlanda Speedway
Smederna
Västervik