Motståndarkoll Valsarna (2008-04-10)

Historia
Hagfors Motorcykelklubb bildades 1968 och var då i full gång med att iordningställa en speedwaybana på Tallhult som fortfarande är lagets hemmaoval. Eftersom intresset för motocross bland motorintresserade ungdomar i Hagfors med omnejd var större än det för speedway anlade man också en crossbana där man körde en del tävlingar. Hagforsklubben fick inte tillstånd att starta med ett lag i speedwayserien 1968 men Karlstadlaget Solkatterna saknade hemmabana och körde istället på Tallhult under banans premiärår. En del Hagforsförare fanns också med i Solkatterna. De sportsliga framgångarna uteblev dock för Solkatterna som slutade sist i division 3 som motsvarar dagens division 1. 1969 gjorde Valsarna debut i division 3 men slutade premiäråret sist. Men året efter kom laget på en hedrande tredjeplats precis före just Solkatterna. 1971 stod man som seriesegrare och flyttades upp till division 2 västra där de bland annat ställdes mot lag som Indianerna och Masarna. Premiäråret i tvåan gav dock en sistaplats men Valsarna höll sig ändå kvar i serien och redan 1973 hade laget etablerat sig i tvåan med en fin andraplats bakom Indianerna.

1974 kom Valsarna trea i vad som nu hette division 2 A. Året därpå fanns bara en division 2 serie men två division 3. Valsarna körde kvar i tvåan men slutade nu istället näst sist. 1976 blev än värre då Valsarna slutade på sjunde och sista plats och klubben lades till och med ner. Men Hagforsfolket gav sig inte och var 1981 tillbaka i seriespeedwayen igen men som alltid när något är nystartat är det svårt första året. 2 poäng lyckades Valsarna ta i division 3 där de slutade på fjärde och sist plats. 1982 hade serierna bytt namn igen. Division 1 hade blivit Elitserien och division 2 division 1 och följaktligen hette gamla division 3 nu division 2. I den slutade Valsarna på tredje plats. De körde i division 2 norra ett antal år med hyggliga resultat och 1986 vann de till slut serien och gick upp i division 1. Sejouren där blev dock kort och redan 1988 var de tillbaka i tvåan. Den vanns ett år senare och 1990 lyckades Valsarna äntligen etablera sig i division 1 där de slutade 4 av 6 lag. Klättringen uppåt fortsatte med en andraplats 1991 och 1992 men 1993 vann de serien på samma poäng som Dackarna och 6 poäng före Kaparna. Valsarna var nu för första gången klara för elitserien.

Den här gången blev det inte som så många gånger tidigare när Valsarna varit nykomlingar nedflyttning direkt utan laget kom på en tämligen sensationell andraplats. Första året i Elitserien blev också första medaljen. 1995 kom Valsarna sexa i en elitserie på 8 lag som var mycket jämn. Västervik, Valsarna, Vetlanda och Smederna som i nämnd ordning utgjorde nedre halvan slutade alla på 12 poäng. Bysarna kom fyra på 13. Nu började Valsarna smyga sig allt närmare den absoluta toppen i svensk speedway. 1996 kom laget på fjärde plats och 1997 tog de sitt andra silver vilket följdes upp med klubbens första guld 1998! Nytt guld togs 1999 och ett silver bakom Masarna 2000. Nu infördes slutspel och Valsarna fick allt svårare att hävda sig i toppen. Något slutspel kvalificerade de sig aldrig till utan huserade strax under tills de 2003, samma år som Kaparna blev svenska mästare senast, åkte ur. Första året i Allsvenskan efter nedflyttningen gav en femteplats och förra året slutade laget trea.


Valsarnas lag
Valsarna har behållit större delen av laget sen ifjol. Dock har man tappat Emil Kramer vilket får ses som ett avbräck. Eftersom man har bytt farmarlag har man inte längre tillgång till Sebastian Aldén och Ricky Kling. Tillgängliga via det nya farmarlaget Vetlanda är däremot Peter Ljung, Thomas H Jonasson, Niklas Larsson med flera, förare som Valsarna säkerligen får stor nytta av. Daniel Davidsson har också värvats, Daniel som senast körde i Masarna är förare som kört mycket i både Allsvenskan och Elitserien men utan att få ett riktigt genombrott. Förra året blev han bästa poängplockare i allsvenska Team Dalakraft med 130 poäng på 63 heat. Så han är säkert ett bra tillskott och en fullgod ersättare för Kramer. Två Australiensare i form av Cameron Woodward och Christian Henry har värvats. Båda är nya och snittar på 9,33. Gissningsvis är den yngre Woodward förstavalet av de två medan Henry nog mer lär fungera som inhoppare. Valsarna bör ändå inte få speciellt stora snittproblem. Förutom australiensarna är danske Henning Bager den med högst snitt på 8,78. En förare det ska bli mycket intressant att följa är Anders Mellgren. Värmlandspojk som firat mycket stora triumfer på 80cc, fast då i Indianväst.


Stjärnan i laget
Rutinerade Robert Eriksson är en stadig poängplockare i Allsvenskan och har nu varit i Valsarna ett par år. Bäste poängplockare i fjol med 124 poäng på 62 heat. En annan som bör nämnas i sammanhanget är den egna produkten och mycket lovande Robin Törnqvist. Robin fyllde 21 i år och tog förra året 107 poäng på 69 heat i Allsvenskan, en stor talang och naturligtvis extra kul för Valsarna att han är bygdens son.


Gamla Kapare i laget
Magnus Karlsson var med i det kaparlag som vann SM-guld 2003. Då körde han 16 matcher och tog 41 poäng på 57 heat.


Valsarnas fjolårssäsong
Slutet på Valsarnas säsong, finalmatchen mot Lejonen, kom att bli en av de mer omdiskuterade matcherna i svensk speedway just då. Valsarna slutade trea i serien, på samma poäng som tvåan Vargarna som de ganska enkelt besegrade i semifinalen. I grundserien var Valsarna obesegrade hemma, med 48-48 mot Solkatterna som sämsta resultat. Poängbäst var som sagt Robert Eriksson men det var jämnt i toppen och Emil Kramer, Magnus Karlsson, Sebastian Aldén och Robin Törnqvist skuggade alla strax bakom med tresiffriga poängskördar.

Så till finaldramatiken då. Det började redan i första matchen. Valsarna farmade med Dackarna vars ena slutspelsmatch regnade bort. Reservdagen var samma torsdag som Valsarnas första final. Valsarna fick således klara sig utan Sebastian Aldén, ett avbräck man får räkna med att kunna klara kan man tycka, men i alla fall. Valsarna förlorade första matchen med 13 poäng, hemma. Få trodde att Valsarna skulle kunna vända på det mot ett mycket hemmastarkt Lejonen. Men det var mycket nära. Regn i Gislaved hade gjort banan svårkörd och det pågick ständiga diskussioner om att bryta matchen. Valsarna gjorde en riktigt bra insats, efter 12 heat ledde de med 41-31. Lejonen ledde alltså med bara 3 totalt, då bröt man matchen. Om detta varit ett dubbelmöte i Elitserien och kamp om bonusen, då hade man räknat resultatet efter lika antal heat i båda matcherna, i det här fallet 12. Efter 12 heat i Hagfors ledde Lejonen med 40-31, 9 poäng mot 10 i Gislaved. Hade den regeln tillämpats vilket många i Hagfors ville hade således Valsarna utropats till segrare med 1 poäng. Efter en del oklarheter och diskussioner fastställde dock Svemo att Lejonen hade vunnit i kraft av fler poäng totalt. Efter två raka finalförluster lär vi få se ett revanschsuget Valsarna i år.


Banan
Tallhult, Banlängd: 290m, Banrekord: Mikael Karlsson (som numera heter Max) 53,8 sek. 2000-05-09



Om Hagfors
(12993 invånare enligt SCB)

Hagfors fick stadsprivilegier så sent som 1950 vilket gör orten av de absolut yngsta i landet.
Dock har det funnits människor på platsen tidigare givetvis men som stad/ort tog Hagfors fart först när Uddeholmsbolaget slog ihop 10 järnbruk till ett.
Stadens historia går annars mycket hand i hand med verkets även om man givetvis på senare tid när verket blivit alltmindre dominerande funnit andra vägar för att hålla jobben och folket kvar på orten, 2006 blev Hagfors t.ex. Utnämnt till ”Årets företagarkommun”.


Sevärdheter
Hagfors Järnverk som ligger centralt på orten är ju centralt för Hagfors, guidade visningar sker om man är minst fem personer och beställer i förväg.
För er som tar er hit med tåg/buss kan det ju kanske vara intressant att bege er till Hagfors Industri- och järnvägsmuseum.
Det finns givetvis betydligt mer att se men som vanligt hänvisar vi till den lokala turistbyråns hemsida för mer info www.expohagfors.com


Resväg
Kör riksväg 45 till Karlstad och sedan väl där följer man enkelt skyltning mot Hagfors.


Resväg (kollektivt)
Att ta sig till Hagfors går alldeles utmärkt med tåg och buss, byte sker i Karlstad från tåg till buss sista biten till Hagfors. Det finns även en massa andra olika varianter med massa med byten men för att undvika det rekommenderas starkt den (kanske de) turer som bara innebär ett byte i Karlstad med en paus på busstationen på nämnda ort.


Senaste mötet mellan lagen/Mötet vi minns
Återigen kombinerar vi dessa två rubriker, men sällan har det väl varit mer lämpligt?

Senaste mötet mellan lagen var den andra allsvenska finalen 2006 om att gå upp i Elitserien. Dagen innan detta möte hade första finalen körts i Hagfors och då hade Valsarna vunnit med 53-43 och tio pinnar är mycket i speedway, speciellt eftersom Valsarna nu kunde toppa trots att de ledde totalt under matchen på Arendal.

1985 personer hade samlats för att se final 2 och Kaparna inleda med en femetta och fick precis den start man så väl behövde för att lyckas vända på underläget.
I de två följande heaten ser dock Valsarna till att det är kvitterat i denna match och det innebar ju också att deras tiopoängsförsprång var intakt.
I det fjärde heatet äter sedan hemmalaget in två poäng totalt och sedan följer två raka oavgjorda heat så efter sex heat ledde Valsarna totalt med åtta poäng.
I det sjunde heatet äter Kaparna in ytterligare två pinnar och det åttonde heatet slutar sedan oavgjort.
Valsarna ledde totalt nu med sex pinnar.

Då får vi se det nionde heatet och där körde Rafal Dobrucki och Tomas Karlsson in en femetta till hemmalaget och nu var det rejält nervöst runt Arendal. Valsarnas ledning var nu nere i bara två poäng och det var en och annan som stod och bet på naglarna av nervositet nu.
I det tionde heatet skadar sig sedan Tomas Karlsson så illa att han får besöka sjukhuset och är borta från matchen. Heatet slutar dock 3-2 till Kaparna sedan Valsarnas intoppade Ricky Kling inte kunde göra något åt Jacek Krzyzaniak. EN enda poäng skilde nu lagen åt totalt sett.

Valsarna vinner sedan reservheatet med 5-1 och ledde nu med fem poäng totalt, ett försprång som stod sig över det tolfte heatet sedan det slutat oavgjort.
Det trettonde heatet slutar 4-2 till Kaparna och det drar ihop sig rejält till ett avgörande nu.
Jacek Krzyzaniak och Kung Rafal kommer sedan ut i det fjortonde heatet och kör in en otroligt viktig femetta till hemmalaget. Nu ledde Kaparna totalt med en poäng inför nomineringsheaten.
Sedan det femtonde heatet slutat 4-2 till Kaparna avgjorde sedan Kaparna med en femetta i det sista heatet till ett enormt jubel på Arendal. Kaparna till eliten!


Statistik mellan lagen de senaste fem åren
2007
Lagen möttes ej

2006
Valsarna - Kaparna 49-47
Kaparna - Valsarna 53-43

Finaler:/i)
Valsarna - Kaparna 53-43
Kaparna - Valsarna 56-39

(i)2005

Lagen möttes ej.

2004
Lagen möttes ej.

2003
Valsarna - Kaparna 42-54
Kaparna - Valsarna 52-44.


Övrig idrott på orten
Värt att nämna är ju att Svenska Rallyt går av stapeln i Hagforstrakten. I övrigt inte mycket att rapportera om.


Kuriosa
Ifjol gjorde Kaparna en av sina bästa matcher just i Hagfors när man mötte Masarna i en tät kamp.


Webmasterintervju
1. Vad tror ni om ert lags möjligheter i serien i år? Förhoppningar samt förväntningar?
Svar: Vi har ett slagkraftigt lag i år och vi behöver inte bryta samman om någon skadas. Det finns ju förare att ta av. Förhoppningen är givetvis att kliva upp till eliten. Förväntningarna är stora på många sätt. T.ex. de utländska förarna, hur kommer de att köra? Och killarna som gått upp till 500cc i år. Hur utvecklas de? osv, osv

2. Hur slutar allsvenskan 2008?
Svar: Allsvenskan är svårtippad i år. Alla lag har väl mer eller mindre chans. De svåraste motståndarna för Valsarna blir nog Vargarna och Örnarna. Men sen har vi Solkatterna de är ju grymma på hemmabanan. Kaparna däremot är alltid svårtippade men de kan verkligen blixtra till. Avslutningsvis så har vi Griparna, ett lag som är underskattat, de är inte så dåliga som många påstår. Tror på guld till Valsarna men det blir inte en lätt seger.

3. Vad har du för tankar om matcherna mot Kaparna?
Svar: Det är väl likadant mot alla lagen eftersom serien blir så jämn. Det kommer att bli spännande att möta alla lagen.

4. Vem är den störste publikfavoriten i ert lag och varför just han?
Svar: Det känns inte rätt att peka på en person i ett helt lag. Men om jag ska försöka med en gissning. Tror nog att många vill se Anders Mellgren, hemmason som han är. Men sen så finns det många aspiranter i valslaget till denna titel.

5. Vem av era förare får sitt stora genombrott den kommande säsongen?
Svar: Förhoppningen är ju att alla förarna ska trivas i klubben så att de utvecklas. Våra nya utländska förare får visa att de kan köra bra i Sverige. De nya svenska förarna och de unga killarna, som kör 500cc första året, utvecklas som förare. Samt att våra ”gamla” förare tar ytterligare ett kliv uppåt. Det är detta som räknas. Helheten i laget.

6. Vad blir säsongens höjdpunkt ur ert lags synvinkel?
Svar: Ta steget till eliten,,, vore väl en riktig höjdare

7. Vad är det som gör att man ska se speedway just hos er?
Svar: Vi har en otroligt fin arena med fina publikplatser och VIP salonger där gästerna blir serverade av trevlig personal. Sen får man ju se speedway också.

8. Vad tycker du om det nya greppet med derbygrupper?
Svar: Ett bra grepp som förmodligen kommer att dra mycket folk. Det är ju bara 10 mil mellan Hagfors och Karlstad så det är ju inga problem att åka mellan orterna och heja på sitt lag. Givetvis blir det kul att möta Kaparna också i samma derbygrupp och hoppas att många åker mellan Hagfors och Göteborg. Men publikmässigt så blir det nog hetast mellan Valsarna och Solkatterna

9. Vilken förare i Kaparna skulle du helst vilja se i ditt lag?
Svar: Nja vi har ju ett bra lag,, nästa fråga.

10. Om man har en dag eller två över i Hagfors, vad rekommenderar ni att man gör då? Sevärdheter etc?
Svar: Åk till flytbryggan mitt i Hagfors. Tänk att sitta på en brygga med restaurang ute på Uvån och äta och dricka. Besök Järnvägsmuseét eller åk ut i den fina naturen, fiska gå i skogen. Finns mycket att upptäcka.

11. Ni har ju varit ett heat från Elitserien två år i rad, hur påverkar det dina tankar inför säsongen? Har ni gjort något annorlunda i förberedelserna inför året för att undvika det och gå hela vägen?
Svar: Det har som sagt varit sååå nära och då ska man tänka på att vi har haft otur med förare som varit och kört andra matcher samt skador. Kan man komma så nära även om det strular med förare, då borde det gå vägen i år när det finns flera egna förare att tillgå. Det som är förändrat i år är väl att vi har fler egna förare och har inte samma behov av farmning, som i fjol.

12. Vad gör att ni inför denna säsong byter farmarlag från Dackarna till Elit Vetlanda? Vilka för- och nackdelar ser du med det bytet?
Svar: Varför vi bytt farmarlag vet jag inte. Det är en fråga som styrelsen får svara på.
Fördelarna, skulle tro att det blir många styrningar för våra förare. Allsvenskan och div2 hos oss och Elitserien och div1 hos Elit Vetlanda. Samarbetet kommer nog att gynna båda lagen.
Ser inga nackdelar att farma med en seriös förening oavsett om de heter Elit Vetlanda eller Dackarna.

13. Robert Eriksson la ju av efter förra säsongen men gjorde något av en rekordsnabb comeback direkt, hur viktigt är det att han valde att fortsätta en säsong till i valsväst?
Svar: Robban fick ett ganska dåligt avslut ifjol och det är väl ingen höjdare att sluta så. Därför tror jag att det är bra för Robban själv att köra ett år till. Då får han chansen att visa att han är en bra förare. Sen är det bra för valsarna att ha en lugn trygg person som Robban i laget.

14. Om ni skulle kvalificera er för Elitserien 2009, vad behöver ni då förbättra för att klara av att köra där? Såväl idrottsligt som organisatoriskt och kanske arenamässigt?
Svar: Organisatoriskt är det inga problem. Har ju varit i eliten tidigare. Arenamässigt så behövs väl enbart underhåll och det måste man ju göra även om man kör i en lägre serie.
Sen så gäller det ju att se till att försöka behålla förarna och även värva in någon elitserieförare. Vidare så är det viktigt att knyta upp någon mer sponsor. I eliten behövs ju mer pengar.

15. Vi fick ju, tacksamt nog, köra en av våra hemmamatcher hos er under fjolårets säsong, var det något som ni inom klubben kan dra nytta av i er satsning dels i år men även vid ett ev elitseriekörande nästa år? Hur såg man på vårt gästspel i Hagfors?
Svar: Det var ju kul att se elitserie speedway på Tallhult igen och det gav ju bra PR för Tallhult och klirr i kassan. Det syntes på antalet i publiken att det var uppskattat. Men hur vi kan dra nytta av detta är väl svårt att säga.

16. Nytt för i år är ju att lagen i Allsvenskan kan farma både uppåt och nedåt. Är det något ni utnyttjar och vad tycker du om det?
Svar: Hur det utnyttjas kan lagledningen svara på. Självklart är detta bra. Det blir ju förhoppningsvis fler styrningar för förarna.



Källor
www.scb.se
www.wikipedia.org
www.expohagfors.com
www.hagfors.se
www.resplus.se
www.speedway.nu
www.valsarna.nu
Matchprogrammet Kaparna-Masarna 2007