SLOTTSKOGSVALLEN

En viktig epok i den göteborgska rundbanehistorien är 1950-talets tävlingar på Slottsskogsvallen.

GEMA, alliansen mellan Göteborgs Motorförening, Motorcykelamatörerna i Göteborg och Göteborgs Motor Klubb (senare Göteborgs Motorsport Klubb), skötte evenemangen. Alliansen hade redan under 40-talet försökt få tillstånd att använda “Vallen” för motortävlingar men man hade blivit “lovade” av dåvarande intendenten att så länge han bestämde så skulle det definitivt inte komma in några motorcyklar där… 1950 tillsattes en ny intendent vid namn Hilding “HP” Persson. HP var mycket välvilligt inställd till motorsport och släppte genast in GEMA på Slottsskogsvallen.

Under hösten 1950 arrangerades den första tävlingen på Slottskogsvallen. Kaparna hade förstärkt sitt lag med några av dåtidens bästa förare för att kunna matcha det gästande laget som skulle bli Belle Vue. Problem uppstod dock med engelsmännens flyg vilket gjorde att dom inte kunde komma fram i tid.
På mycket kort tid lyckades klubben skrapa ihop en Göteborgskombination som motståndarlag. Detta gick till så att man ordnade fram en lastbil och körde runt och samlade ihop alla tillgängliga speedwaycyklar som fanns i Göteborgsområdet. Ingemar Ekman, som man hittade på arbetsplatsen, hade redan skruvat isär sin cykel för vinterrenovering. Man lastade på Ingemar och hans cykel, och så fick han sitta på lastbilens flak och skruva ihop delarna under tiden som man åkte runt och hämtade fler cyklar. En timma före utsatt matchstart hade man fått ihop tillräckligt med cyklar och var på väg mot Slottsskogsvallen. Vägarna fram till Vallen var helt igenkorkade med bilar som skulle till matchen och man tvingades ta hjälp av polisen som med påslagna blåljus körde före och eskorterade ekipaget fram till banan. Publiksiffran blev så stor som drygt 12 000, och publiken fick trots alla problem   uppleva en mycket spännande match. Tidningarna och alla inblandade var helt överens om att arrangemanget var lyckat.

Det var inte lätt att föra protokoll med alla förarändringar, men matchen blev jämn och spännande.


I första heatet sätter Basse Hvem banrekord (förstås). Här leder han före Jensen, Rune Claesson och "Ragge" Friberg
Hösten 1952 kördes hela fyra tävlingar. Den mest intressanta var Kaparnas möte med Birmingham som slutade med engelsk seger, dock med endast sex poäng, 39-45, inför ca 12000 åskådare.
Första isracingtävlingen på “Vallen” kördes i februari 1953. Ende göteborgare som hade kört is tidigare var “Ragge” Friberg. Isdebutanterna “Sala” Norlén, Rune Claesson och Harald Eineskog fick göra några testvarv inför domaren för att få starttillstånd. Överlägsen vinnare blev iskungen Thord Larsson. Över 7000 personer hade betalat entré i kylan. Bland åskådarna fanns en mycket imponerad “Gema-Kjell" Carlsson som dock tyckte att det var för kallt för att köra och framförallt att meka i kölden.

Göran "Sala" Norlén, Rune Sörmander och Uffe Söderman

Hösten 1954 kördes en, i efterhand, mycket omdiskuterad tävling, nämligen finalen i Svemo Cup mellan Kaparna och Vargarna. Norrköpingslaget tvangs starta matchen med en förare för lite eftersom en av förarna hade råkat köra av vägen på vägen ner till Göteborg. Spänningen räddades dock av “Varg-Olle" som lätt vann sina heat. När matchen var slut var ställningen 42-42. Domaren dömde Kaparna som segrare, helt enligt en paragraf i reglementet som sade att det lag som leder efter heat 7 och 13 döms som segrare vid oavgjort resultat. Varglaget lämnade in en protest men fick avslag och till prisutdelningen infann sig endast “Varg-Olle" från Norrköpingslaget. I efterhand fråntogs dessutom Vargarna 6 poäng eftersom man hade använt Stig Pramberg som reserv vilket inte var tillåtet eftersom han hade ett för bra snitt.

1954 kördes den första mästerskapstävlingen, par-SM finalen. Trots att inget Kaparpar deltog så lockade tävlingen drygt 8000 personer. Vinnare blev Dackarna genom paret Rune Sörmander och f.d. Kaparen Allan “Poppe” Nilsson.
Redan veckan efter par-SM finalen kördes nästa match på “Vallen”. Det svenska laget bestod av en Kapar/Dacke-kombination, motståndare var det engelska laget Wembley Lions. Engelsmännen blev för svåra och vann en överlägsen seger. Matchen började dock bra, “Gema”-Kjell slog i det första heatet 53-års världsmästare Fred Williams, men sedan tog Wembley över matchen. Höstens tre arrangemang lockade i snitt ca 10000 åskådare.
Den första landskampen på “Vallen” kördes mellan Sverige och Australien hösten 1955. Sverige vann en överlägsen seger inför 11000 personer. Veckan efter landskampen kördes en internationell inbjudningstävling. Topptrion i prisprotokollet blev Barry Briggs före “Gema-Kjell" och “Varg-Olle".
Som avslutning på 55-års säsong mötte Kaparna Poole Pirates. Regnet öste ner men matchen kördes ändå, på läktarna fanns enbart drygt 2000 personer. Det positiva var att Kaparna för första gången slog ett engelskt lag på Slottsskogsvallen. Göteborgarna var överlägsna och kunde fastställa resultatet till 54-29.
Publikrekordet för speedway på “Vallen” sattes vid SM-finalen 1956 och lyder på 14770 personer. Även banrekordet putsades en sista gång vid denna tävling och innehavare är än idag PO Söderman på 75.5. Själva finalen vanns av den blivande Kaparen Ove Fundin före Lasse Pettersson och PO Söderman. Publiktrycket var så stort så att en del av publiken krävde pengarna tillbaka eftersom det var omöjligt att överhuvudtaget se något.
Den sista tävlingen på Slottsskogsvallen kördes 17 oktober 1957 och var en internationell inbjudningstävling som även den vanns av Ove Fundin, tvåa blev PO Söderman och trea Oves evige antagonist Rune Sörmander.

Stadsmatch Göteborg - Oslo 1957

Under lång tid hade parkeringsproblemen i området omkring “Vallen”, speciellt i Änggården, varit stora i samband med tävlingarna. En Redaktör Holm i Änggården, stadsfullmäktigeledamot och aktiv i folkpartiet, gjorde allt som stod i hans makt för att få stopp på tävlingarna, och efter många turer lyckades han hitta ett avtal där det stod att marken hade donerats till friidrottslig verksamhet. Med stöd av avtalet lyckades han slutligen ända denna epok i GMK´s historia.

Totalt kördes 26 tävlingar under 8 år på “Vallen”. Över tvåhundra tusen åskådare betalade entré varav 16200 på de fyra isracingtävlingarna. Publiksnittet för speedwaytävlingarna blev drygt 8400 personer.

Till Vallens särskilda magi hörde att man alltid körde på hösten. Det var kolmörkt runt arenan. Över banan hängde lågt placerade strålkastare, de tändes innan start och släcktes när heaten var körda då publikljuset slogs på. Man arbetade med facklor och marschaller och den anda av gala och gladiatorspel som präglar många göteborgares uppfattning om speedway har här sin upprinnelse. Vackrare tävlingar har sannolikt inte setts i Sverige.